Color Viking måtte stanse motorene for å hindre skade da den sugde issørpe som pakket igjen kjølevanssinntaket. (Bilde: Wiki Commons)

Overopphetet av issørpe

  • Motor

Color Viking

  • Lengde: 137 m
  • Bredde: 24 m
  • Dypgående: 5,66 m
  • Toppfart: 18 knop
  • Hovedmaskin: 2 B&W 8L45GB dieselmotorer
  • Ytelse: 17 200 bhk
  • Tonnasje: 19.763 bruttotonn
  • Lasteevne: 2.238 dødvekttonn
  • Passasjerer: 1.773
  • Kjøretøy: 370 personbiler
  • Bygget: 1985
  • Verft: Nakskov Skibsværft, Danmark

Kilde: Wikipedia

Issørpe tettet igjen kjølevannsinntaket på Color Line sist helg.

Normalt skal ikke is stanse fergene til Color Line.

Bamse bryter is

Kystverket har likevel tatt sine forholdsregler og har leid inn taubåten Bamse Tug fra Buksér og Berging. Ifølge Kystverket skaper issituasjonen i Oslofjorden utfordringer både i havnebassengene og i skipsleden.

– Det er ikke nødvendig for vår del, sier administrerende direktør Svein Sørensen i Color Line Marine i Sandefjord.

Damper bort is

En feil på damptilførselen til kjølevanssdysene på Color Viking var årsak til at Color Lines ferge på vei til Strømstad fra Sandefjord forrige søndag ble liggende utenfor Færder.

– Vi måtte stanse motorene da inntaket ble tett av issørpen. Hvis ikke vile motorene blitt ødelagt av overoppheting, sier Sørensen.

Svensk reparasjon

Selv om kjølevannsinntaket ligger under skipet, ligger issørpen så dypt at den blir med inn i dysene. De holdes åpne av damp under isforhold.

– Feilen ble reparert og Color Line kunne gå i normal fart tilbake fra Strømstad, sier Sørensen.

Hjelper med bryting

Alle Color Lines ferger har isklasse. Isen i Oslofjorden er derfor ikke noe problem.

– Tvert imot bryter vi is for mindre fartøyer når vi ser at de ligger innefrosset. Vi legger om kursen og bryter isen slik at de kan komme seg løs, sier Sørensen.