OSLO KOMMUNE

Oslo kommune holder hjulene i gang med 20 store og små anleggsprosjekter - og  mer er på gang

Samlet står disse for en totalverdi på 1,2 milliarder kroner. Ytterligere 15 anskaffelser til en verdi av 300 millioner er på vei ut i markedet i løpet av året.

Fra starten på anleggsarbeidene i Storgata i fjor. I midten direktør for Bymiljøetaten,  Gerd Robsahm Kjørven, sammen med prosjektleder Jan Vidar Husby (til venstre).
Fra starten på anleggsarbeidene i Storgata i fjor. I midten direktør for Bymiljøetaten, Gerd Robsahm Kjørven, sammen med prosjektleder Jan Vidar Husby (til venstre). Foto: Bymijøetaten, Oslo kommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. mai 2020 - 14:57

I tillegg til de 20 pågående anleggsprosjektene, er det fem prosjekter som starter opp innen kort tid, melder Bymiljøetaten i Oslo kommune om i en pressemelding.

De største pågående prosjektene er oppgraderingene av Storgata, Thorvald Meyers
gate og Bispegata, som alle er samarbeidsprosjekter med Sporveien AS og Vann- og
avløpsetaten. Kommunen ruster også opp blant annet opp Olav Vs gate og bygger opphøyde sykkelfelt langs Åkebergveien. Vårt største pågående parkprosjekt er opparbeidelse av park- og bekkeanlegg utenfor nye Jordal Amfi.

Mercedes-Benz GLE 350 de.
Les også

Eier du bil, båt eller en bygning? Kan bli rekvirert av Forsvaret

Har unngått å måttet stenge ned anlegg

Det er med andre ord full fart i anleggsaktiviteten i hovedstaden tross de begrensninger som korona-epidemien legger også på kommunens virksomheter.

– Da Koronakrisen rammet ble det tidlig besluttet at vi skulle søke å holde driften oppe i
alle våre anlegg så langt det var mulig innenfor de krav og anbefalinger som
myndighetene og bransjeorganisasjoner satte, forteller etatsdirektør Gerd Robsahm
Kjørven i Bymiljøetaten.

Hun forteller at har karantenereglene blitt fulgt og man har derfor har unngått at anlegg har måttet stenge ned. Kun mindre forsinkelser har oppstått som følge av utenlandsk arbeidskraft som er satt i karantene etter opphold i hjemlandet. Det har også vært noen forsinkelser på import av materialer.

Som byggherre har Bymiljøetaten innført restriksjoner på tilstedeværelse på byggeplass og anleggskontor, noe som hun mener har fungert godt med litt tilpasninger underveis.

– Vi har hatt fokus på samarbeid og finne løsninger sammen med entreprenørene. Totalt
sett er vi veldig fornøyd med hvordan fremdriften i anleggene har vært opprettholdt og
de smittevernstiltak som har blitt satt inn, forteller Robsahm Kjørven.

Raffineriet til Equinor på Mongstad står i dag for 3,6 prosent av de totale, norske utslippene. Nå skal de i gang med en studie for å kutte utslipp, som blant annet innebærer blått hydrogen og bærekraftig flydrivstoff.
Les også

Vil lage blått hydrogen og lavutslipps flydrivstoff ved Norges største utslippspunkt

Oppstart av fem nye anlegg og flere på gang

– Vi er også stolt over at vi i disse dager starter opp fem nye anlegg. Dette er opparbeidelse av gangforbindelse og park på Ensjø, rehabilitering av to tennisanlegg på henholdsvis Fagerheim og Voldsløkka, planting av nye trær i Bygdøy alle, samt sykkelvei i deler av Slemdalsveien, forteller Robsahm Kjørven.

– Vi jobber også med flere utlysninger som skal ut i markedet eller avropes på
rammeavtale. Dette er hovedsakelig veianlegg knyttet til byrådets satsing på flere og
bedre sykkelveier, sier hun.

– De største av disse er opparbeidelse av sykkelanlegg i Tåsenveien, Hoffsveien,
Gyldenløvesgate og i Enebakkveien. Mindre entrepriser eller avrop knyttet til forbedring
av byrom og idrettsanlegg rundt om i byen kommer også, opplyser hun.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.