Orkanen Scenario.

  • forum




Statsministeren har erklært unntakstilstand og er bekymret for de 800.000 menneskene fra Stavanger til Bergen som må ta seg over fjellet til Østlandet. Rv 7 og E134 med ferger og veibredde mindre enn 3,7 m kan medføre kaos ved motorstopp mer enn ved møtende trafikk som kan rygge.

Samferdselministeren er mest bekymret for alle kostnader Scenarios herjinger vil påføre infrastrukturen og spesielt på de jernbanetekniske installasjonene. Hun har derfor beordret ekstra betjening på alle veibomstasjoner slik at alle får betalt før de rømmer landsdelen.»

Ovenstående eventyr blir forhåpentligvis ingen realitet i Norge, men erfaringer fra USA viser at motorveiene som opprinnelig er investert for næringslivet, fungerer svært godt for befolkningen ved evakuering. I USA kalkuleres 1 dollar investert i Interstate-motorvei å gi 6 dollar tilbake i skatter fra et effektivt næringsliv. I Norge, som kanskje det eneste land i verden, ser politikerne på motorveiinvesteringer som en årlig utgift for samfunnet.

I Kina bygges det årlig 5000 km motorvei og i Norge kunne et motorveinett på 2000 km ha nådd ca. 90 prosent av landes befolkning og med kinesisk hastighet blitt bygget på 4,8 måneder.

Steinar Mo

Daglig leder

Track & Road AS