Oppdrag etterlyses

Drammen:Verftet Drammen Skipsreparasjoner AS (DSAS) la for lenge siden om fra nybygging til avansert ombyggings- og vedlikeholdsarbeid.

Verftet er i dag et av to som driver med reparasjoner og vedlikehold i Oslofjordområdet.

Verftet er en datterbedrift av Drammen Slip & Verksted, som ble startet i 1925 av Yngvar P. Berg. DSAS disponerer ifølge verftets talsmann Trond Odden over 60 fagarbeidere og har skipselektriske og mekaniske verksteder på kaikanten. For spesielle skip kan de bruke den store dokken i Fredrikstad.

Odden forteller at de to enhetene i Drammen og Fredrikstad har en jevn strøm av til dels avanserte vedlikeholds- og moderniseringsoppdrag.

I fjor tømte de det store seismikkskipet Western Regent for alt utstyr, vrengte båten, pusset opp alt og satte inn nytt der det trengtes, og var ferdig før tiden. Det tok tre måneder fra båten var dokksatt til den seilte ut igjen.

Allianser må til

Litt av styrken til en enhet som denne er allianser med underleverandører. Symbiosen består i dette tilfellet av det intime samarbeidet mellom verftsgrupperingen og drammensselskapene Bugge & Gjertsen (interiørbygging) og ArcDesign (skipsarkitekter).

Dessuten forteller Odden at de har et nært samarbeid med bl.a.VVS-selskapene Brødrene Dahl og Vestfold Klima- og Ventilasjon, Norsk Teknisk Jernindustri i Sandefjord på vanntåkesystem/brannvern og Rheinhold & Mahla Industrier på isolering.

- Dette gjør oss til en ganske slagkraftig enhet, sier Odden.

Da Teknisk Ukeblad var på besøk, arbeidet de med Color Lines lett futuristiske hurtigferge "F/F Silvia Ana", et skip som krever grundig vedlikehold fordi det er utsatt for store påkjenninger på de daglige 38 knopsturene Kristiansand-Hirtshals.

De går gjennom hele båten, sjekker, måler og leter etter utmattingsskader; et arbeid som krever gode fagfolk og førsteklasses utstyr. På mange måter er DSAS et eksempel på hvordan norske verft må drive nå som nybygging nærmest er en saga blott.

Myndighetene uinteressert.

- Bare få gjenværende norske skipsverft har noe å gjøre når det gjelder nybygging. Norge hadde rundt 50 verft for to tiår siden, nå er antallet nede i under 30, sier Svein Muffetangen, daglig leder i Maritimt Forum.

- Myndighetene bør investere i nye fartøyer som landet trenger, som gassdrevne ferger og nye kystvaktskip med en utrustning som makter jobben å passe på den økende oljetrafikken langs norskekysten. Men myndighetene har få konkrete planer av en slik art.

I denne situasjonen må norske verft enten legge ned eller innrette seg. Ifølge Trond Odden i Drammen skyldes situasjonen bl.a. at myndighetene i altfor liten grad har lagt forholdene til rette for norsk verftsindustri.

- Det er greit at noen av oss må legge om til vedlikehold og ombygging, men det overordnede målet må være at landets ekspertise på skipsbygging og skipsteknikk ikke går tapt. Dette vektlegges ikke av politikerne på Stortinget, sier han.

Samtidig sier talsmenn for leverandørindustrien at verftene i en viss grad har seg selv å takke. Hadde de vært flinkere til å modernisere, kunne de hatt langt større konkurransekraft.

En av dem som hevder dette er administrerende direktør Bjørn Skjølberg i sveiseutstyrsleverandøren Lincoln Norge. - Jeg påtar meg på sparket å gå inn i et verft og demonstrere hvordan de kan spare en million alt det første året, bare på å sveise smartere, sier han. Hittil har få tatt ham på ordet.