SLÅTT: Operahusets design måtte se seg slått av designet på en amerikansk valgkampplakat da Brit Insurance Designs of the Year ble utdelt 18. mars. (Bilde: Asbjørn Goa)
OBAMA: Denne valgkamp-plakaten, designet av Shepard Fairey, er årets design - uavhengig av kategori. (Bilde: Shepard Fairey)

Operahuset fikk bank av Obama

Operahuset banket alle konkurrentene i arkitekturkategorien av Brit Insurance Designs of the Year, men blant alle kategorivinnerne ble konkurransen for stor.

Slått av plakat

Operahuset og Snøhetta måtte se seg slått av en plakat:

Det var nemlig den mest kjente Barack Obama-plakaten fra den amerikanske valgkampen, designet av Shepard Fairey, som vant den prestisjetunge prisen.

Think ute

Think City var nominert til prisen i kategorien "transport", men nådde aldri opp til kategoriseier, og fikk dermed ikke konkurrere mot Obama og Operahuset.

Les også:

Bildeserie: Operahusets konkurrenter i arkitekturkategorien.