Operabrua er ikke så spenstig som man kunne vente når den er tegnet av arkitektkontoret som står bak operaen, men den skal ikke stå lenge. Om 5-6 år er den borte. (Bilde: Anders Haakonsen)

Operabrua er åpnet

Gangbrua ble tatt i bruk i forbindelse med at de ansatte i operaen flyttet inn i sin nye storstue. Brua har en lengde på 134 meter fordelt på to 47 meter lange spenn og et på 40 meter. I søndre ende fører en trapp ned til gateplan. Her er det ikke plass til rampe, men en heis skal sørge for forbindelse for dem som ikke kan bruke trapp. Heisen skal være på plass i god tid før operaen åpnes for publikum i april. Inntil videre er gangbrua forbeholdt funksjonsfriske.

Brua er tegnet av Snøhetta, prosjektert av Reinertsen og bygd av Betonmast. Den bærende konstruksjonen er et stålfagverk. Gangbanen består av et tre meter bredt betongdekke. Over den går det et tak av korrugerte stålplater som beskytter fotgjengerne mot nedbør. Høyden under taket er tre meter.

Ved siden av det imponerende operabygget som også er tegnet av Snøhetta, virker brua ganske traust. Forklaringen på at samme arkitektkontor kan komme opp med to så forskjellige produkter er enkel: Brua er et provisorium. Når E 18 flytter over i Bjørvikatunnelen, blir vegsystemet lagt fullstendig om, og brua må rives. Forventet levetid er 5-6 år.

Statsbygg har ikke regnet ut hvor stor årsdøgntrafikk operabrua vil få. Operaen har 600 ansatte og plass til 2 000 tilskuere, men brua vil trolig bli brukt av flere enn disse. De som jobber på Havnelageret er blant dem som får kortere veg til Oslo S over den nye brua.