RASSIKRING

Også på flateste Østlandet må det sikres mot ras

Statens vegvesen starter opp prosjektet «Fjellsikring Oslo og Viken 2022», der til sammen sju steder skal sikres mot ras på sentrale Østlandet.

Det er denne fjellskjæringen ved Liertoppen som nå skal sikres, et arbeide som vil pågå til og med tirsdag 22. november.
Det er denne fjellskjæringen ved Liertoppen som nå skal sikres, et arbeide som vil pågå til og med tirsdag 22. november. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. nov. 2022 - 12:01

Først ut er E18 ved Liertoppen senter i sørgående kjøreretning. Her starer et trafikksikkerhetstiltak som omfatter sikring av fjellskjæring og skråning og skal forhindre ras, utglidning av blokker og nedfall av steiner.

– Det er for å sikre oss mot at det skjer ulykker mens vi rydder vegetasjon og sikrer fjellet at vi stenger ett kjørefeltet helt. Tidspunktet er valgt fordi vi vet at det er mindre trafikk om natten, og derfor er til ulempe for færre, sier byggeleder Mohamed Al-Amin Mazumder i Statens vegvesen.

Utførende entreprenører er Hagen Maskin og Arendal Anlegg.

– Arbeidet kan i perioder oppleves som støyende og vi beklager ulempene dette medfører, sier Mohamed Al-Amin Mazumder.

Det er sendt ut varsel om arbeidene per SMS til lokalområdet som blir berørt.

Fra befaringen og forundersøkelsen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Fra befaringen og forundersøkelsen. Foto:  Statens vegvesen

Prosjekt «Fjellsikring Oslo og Viken 2022»

Prosjekt «Fjellsikring Oslo og Viken 2022» omfatter sikring av fjellskjæringer og fjellskråninger langs riks- og europaveier i Oslo og sørlige Viken. Det er til sammen sju steder som skal sikres. Hver og en av dem har sine respektive geologiske forhold og fjellsikringsbehov, samt ulikt trafikkmønster, fartsgrense og trafikkmengde.

Tiltakene har som mål å forhindre ras, utglidning av blokker og nedfall av steiner som kan utgjøre en fare for trafikken.

Statnetts 300 kV linje mellom Hamang i Bærum og Smestad i Oslo ble satt i drift i 1952. Mastene er i snitt 21 meter høye. Forbindelsen skal nå oppgraderes til 420 kV. Statnett prioriterte først ny luftlinje som ville krevd 38 meter høye master, og større bredde.
Les også

Velger rådyr kabelløsning – billigere alternativ er like godt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.