Offentlig fornyelse

ALLE SNAKKER OM den, men ingen gjør noe med den. Så lenge jeg kan huske, har folk alltid klaget på de ansatte i kommunen, i skatteetaten eller i vegvesenet. For ikke å snakke om skoleverket, helsevesenet, departementene, Forskningsrådet, Forsvaret, Tollvesenet og mange andre. Den som er offentlig ansatt, er enten en imbesil byråkrat som ser sin glede i å legge hindringer i veien for andre, eller en arbeider som prøver å sluntre unna i en behagelig jobbtilværelse.

Klisjeene om offentlig ansatte i kommune og stat har vært mange og urettferdige. Når så lønnsnivået har hengt langt etter privat sektor, er det ikke rart at rekrutteringen til yrker i offentlig sektor har vært vanskelig. Politikerne som lager lover og vedtar budsjetter, har et stort ansvar her.

Arbeids- og administrasjonsminister Victor Norman tar utfordringen og vil modernisere offentlig sektor. Flere har prøvd å gjøre endringer før ham. De har stort sett feilet, blant annet fordi de undervurderte motstanden blant den tredjedelen av Norges arbeidstakere som jobber der.

I redegjørelsen Norman holdt for Stortinget i forrige uke, ligger mange gode anslag for en bedre offentlig sektor.

Det er mange gode grunner for å effektivisere og i stor grad konkurranseutsette offentlige oppgaver. Det vil gi bedre utnyttelse av ressursene og flere arbeidstakere til privat sektor. Men den kanskje viktigste faktoren er at det vil øke statusen for dem jobber i offentlig sektor, både i form av spennende arbeidsoppgaver og en anstendig lønn. Rekrutteringen av de beste vil styrkes.

Flere utredninger og stortingsmeldinger trengs ikke. For som Norman selv sier: "Nå er det først og fremst behov for handling".

I Normans redegjørelse ligger mange gode anslag.