MARITIM

Odfjell energimerker skipene – har gått fra D til A+

Odfjell har kuttet energi- og drivstoffutslipp med 30 prosent siden 2009 med eksisterende teknologi. IMO-målet på 40 prosent kan bli tøffere. Innen 2030 planlegger rederiet å bestille det første nullutslippsskipet.

Bow Clipper er designet på 80-tallet,  bygget i 1995 ved Kværner Govan i Skottland. Den har fått oppgraderinger i fremdriftssystemet. Det gir skipet en energiklasse på A+, som rederiet har markert i baugen.
Bow Clipper er designet på 80-tallet, bygget i 1995 ved Kværner Govan i Skottland. Den har fått oppgraderinger i fremdriftssystemet. Det gir skipet en energiklasse på A+, som rederiet har markert i baugen. Bilde: Odfjell
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
7. des. 2020 - 15:00
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.