Et SAS-fly av typen Dash 8 Q400 på vei fra Bergen til København måtte nødlande på Kastrup lørdag ettermiddag. Understellet på flyet knakk under nødlandingen. (Bilde: Claus Bech / SCANPIX )
(Bilde: Det danske Luftfartsverket)
(Bilde: Det danske luftfartsverket)

O-ring blokkerte hydraulikken

  • Motor

Det var lørdag at et SAS-fly av merket Dash-8 Q400 havarerte på Kastrup flyplass ved København.

Dette var den niende hendelsen med slike fly i løpet av de siste to månedene, og det har tidligere vært antatt at partikler hadde fått det hydrauliske systemet til å stoppe opp.

O-ring

Nå viser det seg at havariet skyldtes at en såkalt O-ring blokkerte for en demper som sitter på aktuatoren og er beregnet til å justere væskestrømmen i det hydrauliske systemet, skriver danske Ingeniøren.

Havarikommisjonen har slått fast at O-ringen ikke kommer fra selve aktuatoren, og jobber nå med å finne ut av dens opprinnelse.

Ikke vanlig feil

Kommisjonen mener imidlertid at O-ring-feilen kun er tilfelle på det aktuelle Dash-flyet, og derfor ikke er et generelt problem.

Nødlandingen i Kastrup skiller seg dermed fra de tidligere hendelsene i Aalborg og Vilnius, hvor en bolt skal ha løsnet fra landingsstellets aktuator, noe som førte til understellet ikke kunne låses.

Nye metoder

En redegjørelse fra det danske Luftfartsvesenet lister samtidig opp alle problemene Dash-flyene har hatt i det siste. Luftfartsvesenet mener problemene skyldes "nye konstruksjonsmetoder."

– Det kan således nevnes utettheter i pakninger ved dørene, problemer med aircondition-systemet, samt feil ved landingsstellet, hvor særlig indikeringssystemene, låsing av stellet under flyvning og nesehjulssystemet har gitt problemer, står det i redegjørelsen.

Bedre enn før

Det skal likevel ha skjedd forbedringer siden de første Dash-8 Q400 ble produsert.

– Det kan imidlertid også konstateres at det for enkelte andre områder er problemer av teknisk karakter som tilsynelatende har sammenheng med flyenes alder og som det er behov for i særlig grad å rette oppmerksomheten på, hevdes det.

Redegjørelsen fra Statens Luftfartsvæsen er kun midlertidig, og vil i løpet av noen uker bli oppdatert med informasjon fra nødlandingen på Kastrup 27. oktober.

– Sikkert og pålitelig

Og mens SAS har valgt å sette sine Dash-8 Q400 på bakken, hevder østerikske Austrian Airlines at flyene ikke står for noen sikkerhetsrisiko.

– Vi har hatt 116.000 starter og landinger med vår flåte uten noen problemer. Dash-8 Q400 har vist seg å være et meget pålitelig og sikkert propellfly, konstaterer direktør Alfred Ötsch i en pressemelding.

Produsenten Bombardier forteller på sin side at det allerede har meldt seg flere interesserte til å overta SAS' Dash-flåte.

Fabrikken vurderer også å utvide produksjonen av Q400 , til tross for at erstatningskravene fra SAS trolig kommer til å runde milliarden.