OVERSIKT: Fra kommandobilen har driftsleder Ronny Stensrud full oversikt over fly¿ og kjøretøybevegelsene på flyplassen. (Bilde: Anders J. Steensen)
SIKRERE: Med VTS kan utrykningskjøretøyen dirigeres raskere til rett sted. Systemet kan også integreres med eksisterende system for politi, brannvesen og ambulanser. (Bilde: Anders J. Steensen)
GOD KOMMUNIKASJON: Kommunikasjonen fra brannbilen med med VHF-radio, men kan nå også skje via skjerm. (Bilde: Anders J. Steensen)
KommandoROMMET: VTS er installert i flyplassvakten og vil senere monteres hos flygelederne i Tårnet. Fra venstre Ole B. Kleppe, Magne Glittum og Ronny Stensrud. (Bilde: Anders J. Steensen)
TIL FLYTÅRNET: Skjermen til venstre skal installeres i flytårnet for at flygeledrne skal kunne følge all trafikk på bakkenivå. Fra venstre Ole B. Kleppe og Ronny Stensrud (Bilde: Anders J. Steensen)

Nytt system sikrer flyplass-trafikken

  • nyeteknologier

Vehicle Tracking System, VTS

Samarbeid mellom

  • Northrop Grumman Park Air Systems AS, Horten (bakkeradar)
  • Locus AS, Sandefjord (flåtestyring)
  • Sandefjord Lufthavn Torp AS
  • Innovasjon Norge (finansiering)

Kontrollerer bakketrafikken på Sandefjord Lufthavn Torp, inkluderer fly og kjøretøy.

Formål: Økt sikkerhet ved flyplassen, særlig under forhold med dårlig sikt.

TORP: – Strategien til lufthavnen er å være en foregangsbedrift innen sikkerhet, miljø og teknologi. Derfor er vi også den eneste flyplassen i Norge som er miljøsertifisert i henhold til ISO, forklarer driftsleder Ronny Stensrud ved Sandefjord Lufthavn Torp.

Nytt system

Som et ledd i denne målsettingen har flyplassen bidratt til å utvikle et nytt system for å sikre ferdselen på flyplassområdet.

– Prosjektet som går under navnet Vehichle Tracking System (VTS) kartlegger alle bevegelser på flyplassområdet, både flymaskiner og biler, forteller Ole B. Kleppe i Northrop Grumman Park Air Systems i Horten.

Støttet

Utviklingen kom i gang etter initiativ fra Locus i Sandefjord og Northrop Grumman Park Air Systems i Horten om å utnytte selskapenes teknologi til et unikt konsept for sikring av ferdsel på flyplassområdet.

Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge i Vestfold som ønsket at flere høyteknologibedrifter i fylket kunne utvikle systemer sammen.





Først ute

– Så vidt jeg kjenner til, er det første gang noen bruker kombinasjonen bakkeradar og flåtestyring for å gi sikrere ferdsel og bedre kontroll med bevegelsene på en flyplass, slik at også mannskapene i utrykningskjøretøyene får full oversikt. Fram til nå har overvåking av fly og kjøretøy vært utført med dyre systemer som kun de største flyplassene har hatt råd til. Disse systemene har heller ikke kunnet vise oversiktsbilde i kjøretøyene, sier Kleppe.

– Dette systemet som er basert på GPS og mobiltelefoni, kan installeres på alle typer flyplasser. Vi har gode forhåpninger om å kunne selge dette i flere land, sier han.





Sjekker posisjoner

Systemet kombinerer bevegelser oppfanget av bakkeradaren med flåtestyringssystemet fra Locus.

– Først og fremst skal dette systemet installeres i utrykningskjøretøyene på flyplassen slik at de får en skjerm i bilen som viser alle bevegelsene på flyplassområdet. Skjer det en ulykke eller et uhell på flyplassen, fås posisjonen inn på skjermen, forteller teknisk direktør i Locus, Magne Glittum.





Dekker utrykningskjøretøy

Locus har lenge levert flåtestyringssystemer til logistikkbedrifter, politi, brannvesen og sykebiler.

– Vår teknologi er basert på bruk dataoverføring via mobiltelefoni GPRS/EDGE og 3G. I bilen installeres en skjerm som viser posisjonen til bilen, mens VTS systemet oversender alle signaler den får fra bakkeradaren med en oppdatering i sekundet til skjermen. Slik får sjåføren beskjed om andres posisjoner på flyplassen, forteller Glittum

Viktig om vinteren

– I utrykningskjøretøy har vi installert skjermer som viser samme informasjon om fly og kjøretøy som flygelederne vil se, mens i andre kjøretøy er det kun installert en enhet for alarmsignal og kvittering. Da kan flygeleder se at sjåføren har oppfattet alarmen, forteller Stensrud.

Hovedstasjonen for systemer vil bli hos flygelederne i kontrolltårnet.

– Erfaringene fra systemtestingen i vinter er at systemet er særdeles nyttig ved dårlig sikt og under snørydding. Under slike værforhold er det i dag tidkrevende å holde oversikt over hvor alle kjøretøy befinner seg. I tillegg vil det være en stor hjelp under ulykker, sier Stensrud.





Hjelpemiddel

I testperioden fram til nå har ikke systemet vært tilgjengelig for bruk i kontrolltårnet hos flygelederne. Når de nødvendige tillatelser fra Luftfartstilsynet foreligger i løpet av høsten, vil systemet bli gjort tilgjengelig i kontrolltårnet.

Systemet vil i første omgang kun benyttes som et hjelpemiddel for flygeledere og bakkepersonell. Når nødvendig driftserfaring er oppnådd, kan det oppgraderes til et system for kontroll av flybevegelser.

– En slik oppgradering forutsetter imidlertid helt nye flyoperative prosedyrer og lang kvalifiseringstid for flygelederne. Likevel har Luftfartstilsynet vist stor interesse for systemet, fordi det er enkelt og gir økt sikkerhet på flypassene, sier Stensrud.