Jernbaneverkets mobilnett gsm-r blir en enda mer kritisk kommunikasjonsplattform med det nye digitale signalsystemet ERTMS. (Bilde: Espen Zachariassen)

ERTMS

Nytt system for togmobil blir sju måneder forsinket

Men digitale signaler er på skinner.

Denne uken skal landets eldste og likevel mest moderne passasjertog teste ut de digitale togsignalene på den første ERTMS-strekningen her til lands.

Her er lyssignaler og skilt fjernet, og lokomotivfører får informasjonen på en monitor i toget.

Les mer: Slik skal jernbanen bli digital

Brøt sammen

Bæreren av denne informasjonen fra trafikksentral til tog er Jernbaneverkets eget mobilnett GSM-Rail (gsm-r).

Dette er i ferd med å bli bygget opp til full redundans for at trafikkavviklingen skal være trygg.

Gsm-r brukes i dag til verbal kommunikasjon mellom tog og sentral og må være operativ for at togene skal kunne kjøre.

Det er ikke lang tid siden hele systemet brøt sammen på grunn av manglende redundans.

Les også: Én feil her kan lamme togtrafikken fullstendig

På etterskudd

Nå opplyser Jernbaneverket at det er forsinkelser i utvikling av programvare til den redundante versjonen.

I dag driftes hele systemet fra en sentral på Marienborg i Trondheim, og reserveløsningen står i praksis side om side med primærsystemet.

I 2012 sikret Nokia Siemens Network (nå "Nokia Solutions and Networks") seg kontrakt med Jernbaneverket om å bygge full redundans innen utgangen av 2014.

Det betyr at etatens gsm-r også skal ha et driftssted nummer to et annet sted i landet. Geografisk plassering er så langt hemmelig.

Prosjektets budsjett er på 250 millioner kroner inkludert Jernbaneverkets egen innsats.

– NSN er blitt sju måneder forsinket i programvareutviklingen, opplyser Erik Andersen, prosjektleder for gsm-r redundant kjernenett hos Jernbaneverket.

Endret bestilling

Forsinkelsen skyldes at etaten endret bestillingen i etterkant for å få en mer moderne løsning enn først planlagt. Konsekvensen er at full redundans kommer først i 2015 og ikke neste år, som planlagt.

– Vi får en ekstra periode på 7 måneder hvor vi ved alvorlig feil på sentralen på Marienborg, som en brann,  bruker opp til 24 timer på å være på lufta igjen, forklarer Torbjørn Berger, leder av Banenett, som er operatørenheten for gsm-r i Jernbaneverket.

Det hører med til helhetsbildet at dette døgnet utgjør en beredskap enn hva situasjonen var før Nokia tok fatt på jobben.

Og i  praksis ligger det ikke an til å få noen følger for ERTMS-utbyggingen, siden de første fullskalalinjene skal være operative først i 2020.

Sjekker bremsene

I mellomtiden må pilotprosjektet på Østfoldbanen Østre linje klare seg med dagens gsm-r.

Det er naturlig nok knyttet en viss spenning til testkjøringen denne uken.

– Nå skal leverandørene sammen med togpersonell teste ut og tilpasse det digitale utstyret om bord, sier prosjektleder Rasmussen i Jernbaneverket.

En sentral del blir å kalibrere avanserte bremsefunskjoner:

Hvis lokomotivfører kjører for fort eller overser en strekning som krever bremsing, skal programvare fra Bombardier slå inn og bremse ned toget automatisk.

– Dette gjøres i forhold til togets bremsekurver. Systemet er programmert med data om hvor lang strekning toget trenger på å bremse ned, og vi må sjekke om denne informasjonen stemmer med virkeligheten, forklarer Rasmussen.

Han jobber ut fra at gsm-r vil være klar til de digitale signalene skal i ordinær drift om seks år.

Dette togsettet av typen 69 skal testkjøres med ERTMS denne uken. Espen Zachariassen

Jakter hoder

Som kjent har etaten fått velsignelse i Nasjonal Transplan til å jobbe langt raskere enn planlagt.

Derfor er Jernbaneverket nå i gang med skaffe de menneskene som må på plass i hovedprosjektet.

– De skal blant annet se på behov for utstyr om bord og kartlegge hvordan stasjonene på de aktuelle strekningene er utformet. Deretter kan de gå ut i markedet med forespørsel om leveranser, sier Rasmussen.

Den jobben skal være unnagjort til slutten av neste år, mens kontraktene skal signeres andre halvdel 2015.

Først ut er den nordligste delen av Nordlandsbanen, en strekning sørover fra Bodø som er uten fjernstyring.

Deretter står Ofotbanen og Bergensbanen på arbeidslisten.

– I praksis vil mye av disse prosjektene foregå parallelt og være fullført i 2020, sier Rasmussen.

Les også:

Solvik-Olsen: Ingen omkamp om datalagring

Staten skal betale 24 millioner for nytt datasystem som allerede finnes

Slik kan du bygge roboter uten koding