NYTT KONSEPT: Fundo Wheels AS i Høyanger har utviklet et nytt felgkonsept som mange store bilfabrikker har merket seg med stor interesse, blant andre Volvo. Her er administrerende direktør Torstein Abrahamsen med den nye felgtypen (til høyre) sammen med kvalitetssjef Bjørn Ståle Helle med en 16 kilos aluminiumbarre, tisvarende vektbesparelsen på fire aluhjul til Volvo XC90. (Bilde: Truls Tunmo)
HULROM: Fundos nye patenterte felg har et hulrom i felgkanten som gir flere kilo vektbesparelse per felg. Likevel er felgen sterkere enn en konvensjonell felgtype. (Bilde: Truls Tunmo)
SATSER: Fundo Wheels opplever suksess med det nye felgkonseptet. (Bilde: Fundo Wheels)
SVEISES: Med denne sveisemaskinen sveises felgbanen sammen med fronten på felgen med en metode Fundo selv har utviklet og tatt patent på. (Bilde: Fundo Wheels)
VALGTE FUNDO: Volvo har valgt Fundos nye hybridfelg til sin SUV-bil XC90. (Bilde: Fundo Wheels)

Nytt felgkonsept reddet Fundo

  • Industri

HØYANGER: Volvo er i dag den største kunden til Fundo Wheels AS. Så mye som en tredjedel av Volvos behov dekkes av Fundo. Den svenske bilfabrikken er også det første bilmerket som har det nye hjulet. Hybridfelgen har en rekke fortrinn framfor konkurrentenes felgtyper.

– Den er sterkere fordi den er valset. Dette gjør materialet fem ganger sterkere enn en støpt legering, sier administrerende direktør i Fundo, Torstein Abrahamsen.

Felgen er ikke bare sterkere, den er også betydelig lettere enn en vanlig felg.

– På en slik felg som vi leverer til Volvo XC 90, er vektbesparelsen på fire hjul hele 16 kilo. Redusert vekt betyr både drivstoffbesparelse for bilen og mindre bruk av aluminium for oss, sier Fundo-sjefen, og antyder ca. hundre kroner spart i aluminiumutgifter pr. felg.



Friksjonssveising

Det nye felgkonseptet har kostet over 100 millioner kroner i ren utvikling. Hjulet består av to deler som nærmest smeltes sammen. Her brukes en spesiell type hydraulisk sveisemaskin utviklet av Fundo.

– Metoden kalles friksjonssveising. Den støpte delen, utsiden eller fronten av felgen, sveises fast i felgbanen med en temperatur som ligger helt opp mot smeltegrensen. Dette kalles plastisk deformasjon av metallet, forklarer Abrahamsen.

Produksjonen av felgbanen foregår i seks steg: Ekspandering, formvalsing, kanttrimming, varmebehandling, kalibrering og utherding. Felgens front støpes etter spesifikasjoner fra hver enkelt bilfabrikk.



Patent

Fundo-ingeniørene begynte allerede tidlig på 90-tallet å tenke på hybridkonseptet, og i 1996 ble hjulet patentert.

– Først i mai i år fikk vi samtlige godkjenninger fra Volvo, og vi kunne gå i gang med serieproduksjon av felgen, sier Abrahamsen.

Målsettingen til Fundo er klar: De skal være verdens beste leverandør av felger med nulltoleranse på feil, og produksjonen skal økes betraktelig.

– I første omgang er målet å øke produksjonen av det nye hybridhjulet fra 50 000 til 500 000 felger årlig. For å klare dette, må det investeres i en ny fabrikk til 200 millioner kroner, og her er det allerede bygget en ny fabrikk til 70 millioner kroner. Men målsettingen om 500 000 hybridhjul ligger et par-tre år frem i tid, sier Abrahamsen.



Spesielt lakkanlegg

Lakkeringen av Fundo-felgene er også spesiell. Anlegget er levert av tyske Wagner og utviklet i samarbeid med Fundo

– Det unike med dette anlegget er at vi har klart å løse dekningsproblemer mellom ribber og på baksiden av felgen ved å installere en ny type lakkrobot. Roboten lakkerer i både x-, y-, z- og d-akse. Det vil si at den følger felgen framover samtidig som den går inn i felgen og roterer rundt en runde mens den sprøyter pulver. Dette er et elektrostat pulverlakkeringsanlegg som lakkerer 300 felger i timen. Anlegget er vertikalt hengende, noe som gir plassbesparelse kontra et horisontalt liggende anlegg, sier kvalitetssjef Bjørn Ståle Helle.