PROSJEKTERING

Nye Veier vil legge ringveien i Kristiansand i sammenhengende tunnel

Ringveien er planlagt som en sammenhengende toløps tunnel med fartsgrense 110 km/t i det meste av tunnelen, som også vil gå under Otra.

Nye Veier foreslår at Ytre ringvei i Kristiansand skal gå i sammenhengende toløps tunnel
Nye Veier foreslår at Ytre ringvei i Kristiansand skal gå i sammenhengende toløps tunnel Illustrasjon: Nye Veier
27. juni 2023 - 16:45

Forslag til detaljregulering for E18 Ytre ringvei er i dag, 27. juni, oversendt Kristiansand kommune for administrativ og politisk behandling. Ytre ringvei vil bli en trafikksikker, firefelts motorvei i sammenhengende toløps tunnel fra Vige til Grauthelleren, skriver Nye Veier i en pressemelding.

En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Det vil bli kryss i hver ende av tunnelen, i Vige og ved påkobling til det nye krysset ved Grauthelleren.  I tillegg vil det bli kryss i fjell under Dalane med egne rampetunneler opp til Rv9.

Anleggsarbeidet er anslått å ta 4,5 år. Ifølge Fædrelandsvennen er kostnadene beregnet til 6,5 milliarder kroner.

Mye anleggsarbeid under bakkenivå

Sammenlignet med kommunedelplan for Ytre ringvei vil reguleringsplanforslaget bidra til kortere veilinje mellom Vige og Grauthelleren. Anleggsarbeidet vil merkes spesielt ved dagsonene i Vige der påkoblingen til E18 skjer, og ved Dalane med kryssingen til rv 9.

 - Det vil bli mindre belastning på natur- og friluftsområder i Dalane og mindre negativ påvirkning på bomiljøene i dagsonene i Vige og Dalane. I tillegg vil tunnel under Otra gjøre at bymarka og Jegersberg skånes for støy, støv og visuell støy sammenlignet med bruløsningen i kommunedelplanen, sier Thomas Kaaløy Jensen, planprosjektleder i Nye Veier.

Reguleringsplanen kan tidligst vedtas vinteren 2024

Forslaget skal ventelig behandles politisk i Kristiansand kommune høsten 2023. Etter politisk behandling vil planen bli sendt ut på høring, og lagt ut til offentlig ettersyn i minimum seks uker. Dette varsles og sendes ut til berørte parter og høringsinstanser, som får muligheten til å sende innspill og kommentarer til planforslaget. Reguleringsplanen kan tidligst vedtas vinteren 2024.

 - Vi håper og tror at denne planen blir vedtatt og er trygge på at dette veiprosjektet vil føre til bedre sikkerhet, mindre kø og mer vei for pengene, sier Asbjørn Heieraas, plandirektør i Nye Veier.

Det verste raspunktet ved denne strekningen ligger i Hundsåna, rett fram på bildet. Bildet er tatt under befaringen for entreprenørene i 2023.
Les også

Utsetter milliard-prosjekt: – Må se på risikoen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.