NETTARKIV

Nye krav til IT-opplegget i kommunene

Trond Heggelund
18. apr. 2007 - 16:06
Vis mer

Snart er det overgang til Matrikkelen, den nye databasen hos Kartverket. Matrikkelen, som er et pålegg fra Miljøverndepartementet, vil medføre at kommunene må ha større fokus på forvaltning av eiendomsdata. På sikt vil det ganske sikkert medføre at eiendomsopplysningene vil bli vesentlig bedre enn i det gamle GAB-registeret.

Dette vil føre til en effektivisering av all offentlig forvaltning som berører eiendomsopplysninger. Kostnadene kommuner og leverandører får med overgangen, tar imidlertid ikke staten ansvar for.



Omlegging av IT-systemer

For at Matrikkel-arbeidet skal fungere, innebærer det en betydelig omlegging av alle IT-systemer i norske kommuner som har et forhold til dagens GAB-data.

– For kommunene ligger utfordringen først og fremst i at Matrikkelen vil stille en del krav til IT-opplegget i kommunen. Dernest må man ha på plass godkjenning av personer som har tillatelse til å gjøre endringer i Matrikkelen. Det vil selvsagt også bli ny programvare man må tilpasse seg. På IT-siden dreier det seg derfor mye om kommunikasjon og sikkerhet. I tillegg anbefaler Norkart at kommunene har egne servere for programvaren, for å lette installasjon og drift av systemet, sier leder for innføringsprosjektet i Norkart, Stig Åge Melve.



Nye hver 14. dag

I henhold til Kartverkets plan skal implementeringen av Matrikkelen starte i første halvdel av mai. For Geoservice og Norkart betyr det at når sommeren kommer, vil 30 kommuner etter planen ha tatt i bruk Matrikkelen. Etter en sommerpause fortsetter det med nye puljer av kommuner hver 14. dag til alle kommunene er konvertert.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.