Det vil fortsatt kun være test- og demokjøring med elbusser i Oslo de nærmeste årene. (Foto: Teknisk Ukeblad)

Bussruter i Oslo

Nye busskontrakter i Oslo: Fortsatt for tidlig med elbusser

Trengs flere års testing, sier Ruter.

Ruter har inngått kontrakt på åtte nye bussruter i Oslo.

Men på tross av ambisiøse miljømål, skal ingen av linjene betjenes av elektriske busser. Kollektivtrafikkjøperen mener ikke teknologien er moden nok ennå.

Det Ruter derimot gjør, er å korte ned på kontraktenes varighet.

I 2020

Samtlige kontrakter er gitt for tre år, med mulighet for enten to eller tre års forlengelse.

– Kontraktene er korte fordi de da gjør det mulig å starte el-bussdrift så snart teknologien og driftssystemet er testet og funnet tilstrekkelig pålitelig, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, i en pressemelding.

Kontraktene gjelder fra april 2017. Ifølge Ruter er planen at 80-90 elektriske busser skal trafikkere de mest sentrumsnære busslinjene i Oslo fra 2020.

Kontraktene

Den største avtalen nå er verdt 260 millioner kroner i året og er inngått med Unibuss.

Den gjelder den såkalte Indre by-kontrakten som består av seks hovedlinjer sentralt i Oslo: 20, 21, 28, 34, 37 og 54, i tillegg til flere natt- og morgenbusslinjer.

Linjene skal betjenes av 75 nye leddbusser og 35 eldre leddbusser som bygges om til Euro 6-standard.

Nobina har vunnet kontrakten på line 25 og 22, verdt 49,5 millioner kroner årlig, som skal kjøres med 24 bybusser.

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)