Ny teknologi for togbilletter

Avtalen omfatter utvikling og vedlikehold av nytt system for bestilling og salg av reiser. Systemet omfatter både løsninger for tradisjonelt salg via NSBs salgssteder og automater og Internett-baserte salgskanaler.

Avtalen kan også medføre betydelige oppdrag i forbindelse med videreutvikling og forvaltning av NSBs IT-systemer for persontrafikk. Første versjon av systemet skal være i drift i januar 2002.

– Dette er det mest betydningsfulle systemutviklingsprosjektet NSB har igangsatt, sier IT-direktør Jan Christiansen i NSB i en pressemelding fra de to selskapene. Han peker på at løsningen i første rekke skal tilby forenklede rutiner for publikum ved kjøp av NSBs forskjellige reisetilbud, mer automatikk og bedre kontroll og oversikt over mulige billettyper.

– Avtalen med NSB styrker vår posisjon som en ledende leverandør av virksomhetskritiske systemer for det voksende e-businessmarkedet. Samtidig danner denne avtalen et viktig fundament for Software Innovations satsing mot trafikkorienterte systemer, sier konsernsjef Per Kveim i Software Innovation. Selskapet har i dag mye virksomhet innen IT-systemer for trafikkrelatert virksomhet, og har lang erfaring i utvikling av IT-løsninger både for fly, jernbane og vei-relatert virksomhet, i både privat og offentlig regi.

Løsningen innebærer en overgang for NSB til nye teknologiske plattformer med bruk av Java og meldingsorienterte kjøresystemer. Arkitekturen i løsningen er basert på samspillende komponenter og vil muliggjøre en framtidig opprustning og integrasjon av alle NSB persontrafikks IT-systemer. Utviklingen vil være modellbasert og vil således videreføre NSBs lange tradisjon med denne type løsninger.