Ny teknikk - også i Punto

Den nye Fiat Punto har en posisjon å forsvare: Helt siden introduksjonen for 10 år siden har den vært en av Europas mest solgte modeller; over fem millioner solgte eksemplarer, altså 500.000 årlig. Riktig nok mest i Italia og Hellas.

Punto produseres med flere forskjellige motorer, 3 og 5 dører og flere utstyrversjoner. Til Norge kommer den med både 3 og 5 dører, utstyrversjonene Active og Dynamic og med motorene 1.2/8v med 60 HK og 1.2/16v og 80 HK.

Foran har modellen klassisk McPherson uavhengig hjulopphenget med spiralfjærer, dobbeltvirkende teleskopstøtdempere, triangelarmer og stabilisatorstag.

Torsjonsstag bak

Hjulopphenget bak kaller Fiat for semi-uavhengig. Det er basert på avfjæring med torsjonsaksel. Systemet er valgt fordi det er lett og kompakt. Opphenget består av to langsgående armer festet til en tverrgående kanal som er produsert ved hjelp av hydroforming.

I hydroforming tar man et rør og fyller det med væske under trykk mens det ligger i en form. Slik oppnås til dels kompliserte former uten altfor komplisert presseteknikk.

Komponenten er fremstilt av høyfast stål. Dette betyr at Punto kan unnvære krengingsstabilisator bak og dermed oppnå en vektbesparelse på 6,5 kg.

En ny type gummiforinger - med gradert stivhet - brukes til å feste bakakselen til karosseriet. Ut over å forbedre stabiliteten ved høye hastigheter, bidrar de også til å redusere veistøy. Det kompakte bakhjusopphenget betyr at de skråstilte støtdemperne kan plasseres under karosseriet i stedet for å oppta plass i bagasjerommet.

Lyser for deg

Bilen er ganske romslig og har en av klassens største kupeer, med lyst interiør og myke linjer. Den har også det praktiske "Follow me home - følg meg hjem" systemet som er kjent fra langt dyrere modeller:

Om du har kjørelyset påslått når du slår av tenningen, forblir nærlyset tent i opp til tre og et halvt minutt. Deretter slås det av. Praktisk og nyttig, for eksempel i mørke garasjer.

Elektrisk styring

Dessuten: Trykk på knappen merket City Servo og parkeringen blir fjærlett. En elektronisk servomotor har nemlig avløst den tradisjonelle servopumpen. Det sparer energi, og har lavere støynivå enn en hydraulisk pumpe. Systemet tilpasser virkningsgraden etter bilens hastighet. Og føreren kan selv velge servograd under 70 km/t.

Kjører du mye i byen ved lave hastigheter med behov for hyppige parkeringer, kan du velge "City"- funksjonen. Kjører du over 70 km/h er servograden den samme uansett bruk av "City"-knappen. Energibesparelsen ved denne type styreservo er tre prosent.

Total sett har bilen mye utstyr i forhold til prisen, noe europeiske bilfabrikker jo lærte av japanerne.