Heisekranen som rager over Tysklands høyeste fjelltopp, Zugspitze (2950 m.o.h.), brukes til å bygge en helt ny taubane og stasjon. (Bilde: Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG)
Det kreves helikopter for å få heisekranen på plass. (Bilde: Zugspitze Eibsee-Seilbah)
Heisekranen som skal brukes til å bygge ny taubane til Zugspitze ble montert i juni i år. (Bilde: Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG)
Slik skal den nye fjellstasjonen på Zugspitze se ut når den blir ferdig, etter planen mot slutten av 2017. (Bilde: Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG)
Bildet er tatt fra betongarbeidene for å lage taubanen som skal frakte byggematerialene opp til Zugspitze i Tyskland. (Bilde: Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG)

TAUBANEN TIL ZUGSPITZE

Ny taubane til Tysklands høyeste topp slår TRE verdensrekorder

1945 meter høydeforskjell.

Man kan reise med taubane opp til Tysklands høyeste fjelltopp, Zugspitze (2950 m.o.h.). Men køen for å bli med banen, som ble satt i drift i 1963, er ofte vært lang.  

Det skal det bli slutt på. Arbeidet med å bygge en taubane med større kapasitet begynte i juni. Om alt går etter planen, skal den stå ferdig i desember 2017.

Les også: Dette skal bli verdens dypeste svømmebasseng

Tre verdensrekorder

Den nye banen får hele tre taubane-verdensrekorder. Den vil ha større høydeforskjell på ett enkelt kabelstrekk enn noen annen taubane i verden, hele 1945 meter fra start til bunn.

I tillegg får taubanen det lengste frie spennet i verden, hele 3.213 meter. Den får også verdens høyeste støttemast, hele 127 meter, opplyser selskapet på sin nettside.

Ruten for den nye banen og stedet for den nedre og øvre stasjonen vil være om lag den samme som den gamle.  

Taubanen vil ha to vogner med plass til hele 120 personer hver, mens det i de gamle vognene kun var plass til 44, skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Les også: Dette kan bli Norges første innendørs skianlegg

Monterte heisekran

Byggingen skal skje parallelt med normal drift av heisen fram til mai 2017. Da skal den gamle banen tas ut av drift og arbeidet med den nye banen vil gå inn i sluttfasen.  

Arbeidet startet med å sette opp Tysklands høyeste heisekran. Det er bygget en egen taubane som byggematerialene skal fraktes opp i. Fram til utgangen av året vil det fjernes stein og det skal gjennomføres fundamentering og betongstøping.

I 2016 skal det bygges ny stasjon i dalen og det skal bygges fundament til taubanens master. Det skal på plass fire kabler som veier 145 tonn hver. På slutten av 2017 skal den eksisterende banen og stoppesteder rives.

Les også: 12 megadammer som endret verden

Krevende prosjekt

Mens den gamle stasjonen ble bygget med et overheng på 10 meter, skal den nye bygges med 30 meter overheng, ifølge FAZ. Det skal bygges med mye glass, så man virkelig kan nyte utsikten.

Arkitektkontoret Hasenauer fikk det prestisjetunge oppdraget. Kontorets leder Ernst Hasenauer sier prosjektet er svært komplisert.

– Det krever ekstremt god og tett kommunikasjon mellom de som jobber på prosjektet, sier han på en video Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn har laget om byggeprosjektet.

Selskapet Baucon er blant annet ansvarlig for den tekniske planleggingen av prosjektet. Leder i selskapet, Hans-Georg Leitner, sier den største utfordringen med byggingen av den nye stasjonen på toppen av fjellet er den svært begrensede plassen.

– Det man skal bygge utover på framsiden, må man samtidig henge på baksiden. Det er dette som er det teknisk utfordrende, sier han.

Se krankollapsen:Ekspert om krankollapsen: – Latterlig amatøraktig

50 millioner euro

På grunn av hardt vær i høyden blir de viktigste byggemånedene fra juni til september.

Fra mai til desember 2017 vil det være mulig å komme opp til fjelltoppen via en alternativ rute, via tannhjulsbane som går opp i tunnel gjennom fjellet. Fra enden av banen vil man den siste biten opp til toppen måtte ta en taubane over en isbre.

Prosjektet beregnes å koste til sammen 50 millioner euro. 45,6 millioner av dette vil være til bygging, mens 4,4 millioner vil være utgifter til kjøp av et nytt lokomotiv for å gi tannhjulbanen bedre kapasitet.

Les også: 750 meter høy bygning i havet skal kunne huse 25.000 mennesker