PROSJEKTER

Ny metode kutter kraftig i CO2-utslipp fra veibygging på myr

I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler i en 450 meter lang og 20 meter dyp myr på Hadeland. Metoden kutter CO2-utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.

Byggeleder Tor Iver Steig i Vegvesenet og Mats Eriksson i Soil Mixing Group med fulgte med i arbeidet med å lage myrpeler på ny riksvei 4 på Hadeland.
Byggeleder Tor Iver Steig i Vegvesenet og Mats Eriksson i Soil Mixing Group med fulgte med i arbeidet med å lage myrpeler på ny riksvei 4 på Hadeland. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
13. sep. 2023 - 14:50

Meter for meter vispet boreriggen sement ned i den opptil 20 meter dype myra på Hadeland. Systematisk styrte operatøren fra svenske Soil Mixing Group boreriggen i et nøye planlagt mønster i et område på 30 ganger 450 meter. Målet var å sikre et stabilt fundament for den nye motorvegen på riksvei 4.

Det omfattende arbeidet med å stabilisere myra skjedde i løpet av fem hektiske måneder i 2022. Med siste betongpælen på plass, ble det kjørt på et to meter tykt lag med steinmasser og fiberduk for å presse myrsementpælene på plass, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Første gang

Myrpælene blir vispet ned for å stabilisere grunnen. <i>Illustrasjon:  Jon Opseth/Statens vegvesen</i>
Myrpælene blir vispet ned for å stabilisere grunnen. Illustrasjon:  Jon Opseth/Statens vegvesen

Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen sier den nye metoden med å bygge vei gjennom myr ser ut til å fungere meget bra. Det er første gang metoden med å vispe sement ned i myr ved veibygging blir brukt i Norge og Skandinavia. Tidligere er den brukt i områder med kvikkleire og annen leire.

– Sammenlignet med å bygge en betongbru over myra, eller grave ut myrmasse, slipper vi ut minst 30 prosent mindre CO2, sier Steig i meldingen.

Han mener det lar seg gjøre å kutte utslippene med mer enn det.

– Vegvesenet har sammen med andre offentlige byggherrer utviklet teknologi som kutter CO2-utslippene fra grunnforsterkning med 40-60 prosent gjennom arbeidet med prosjektet KlimaGrunn, sier Steig.

Han har vært spent på om sementpælene ville stabilisere seg. Enkelte steder måtte entreprenørfelleskapet Hæhre/Isachsen erstatte noe steinmasser med lettere glassbetong for å redusere presset.

Det er rådgivningsselskapet COWI som har prosjektert den nye metoden.

– Metoden er et resultat av at Statens vegvesen legger til rette for bærekraftige løsninger med fokus på reduksjon av CO2, sier prosjektdirektør Frode Geir Bjørvik i COWI.

Sammen med Soil Mixing Group og Hæhre/Isachsen har Cowi jobbet fram den bærekraftige løsningen som gir gode resultater i praksis.

– Vi kan utvikle erfaringene fra Hadeland videre i nye prosjekter, sier Bjørvik.

Åpner før tiden

Nå er strekningen på riksvei 4 Roa-Gran asfaltert, og klar for veiåpning i månedsskiftet oktober/november. Det er en måned tidligere enn planlagt.

Det er brukt 9000 tonn sement i arbeidet med å stabilisere myra på Roa. Sement er en klimaversting med store CO2-utslipp i produksjonen. Likevel går CO2-regnskapet i solid pluss på grunn av myras fantastiske egenskap som CO2-lager.

Det er første gang teknologien brukes til å stabilisere veitraseer i Skandinavia. Metoden bevarer myra som CO2-lager. <i>Foto:  Per Kollstad/Statens vegvesen</i>
Det er første gang teknologien brukes til å stabilisere veitraseer i Skandinavia. Metoden bevarer myra som CO2-lager. Foto:  Per Kollstad/Statens vegvesen

– Målinger viser at sementpælene ikke punkterer myra. Pælene er satt ned med en meters avstand. De presser myrmassene sammen uten at de slipper ut CO2 i særlig grad, sier ytremiljø rådgiver Even Stensrud i Statens vegvesen.

90.000 kubikkmeter

Alternativet med å bygge betongbru ville økt CO2-utslippene enormt. Entreprenøren måtte ha fjernet 90.000 kubikkmeter CO2-lagrende myrmasser hvis de skulle ha gravd ut myra og kjørt på steinmasser.

– Den siste metoden ville vært mer utfordrende. Det ville vært krevende å kjøre bort 9000 lastebillass med myr, sier Stensrud.

Vegvesenet har etablert et måleprogram hvor de skal overvåke myra.

– Vi skal se hvordan veien påvirker myr og vann i nærheten. Foreløpig er målingene fine, sier Stensrud.

– Hvor dyrt er det å bygge vei på sementpeler sammenlignet med masseutskifting og brubygging?

– Vi regnet det til å være noe dyrere. Samtidig viste myra seg å være dypere enn det vi hadde beregnet, sier Steig.

Vekker interesse

Myr-arbeidet i riksvei 4-prosjektet vekker interesse. Det er flere som vil vite mer om erfaringene Vegvesenet har gjort. Det kommer til å bli laget en erfaringsrapport.

Ytre miljørådgiveren i Vegvesenet tror bruk av myrpæler kan bli en foretrukket metode når det må bygges vei på myr.

– Vi må knuse noen egg når vei gjennom myr er den beste løsningen etter en totalvurdering. Vi klarer ikke å unngå at plantelivet blir ødelagt der vi fører fram veien. Samtidig gjøre metoden at vi ikke ødelegger myrmassene videre nedover. Slik klarer vi i stor grad å bevare karbonlageret i stor grad, sier ytre miljørådgiver Even Stensrud.

Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.