Utsikten fra E 16 langs Smedalselvi er imponerende. Det er ikke vegstandarden. Denne strekningen blir degradert til en lokalveg nesten uten trafikk når ny E 16 er klar, forhåpentligvis i juni 2014. (Bilde: Anders Haakonsen)

Ny kjempejobb er utlyst

E 16 i Lærdal kommune var lenge lastebilsjåførenes mareritt. I løpet av dette årtusenet har vegen blitt krafttig utbedret. Fremdeles er det lange strekninger med beskjeden standard, men det er bare strekningen Borlaug-Smeddalsosen som ser ut som en seterveg med asfalt.

Den nye vegen skal gå inn i fjellet ved Borlaug hvor E 16 og riksveg 52 skiller lag. Ved Honungsbrui kommer vegen ut i dagen igjen. Her krysser den Smeddalselvi og fortsetter i helt ny trasé til Maristova. Denne dagstrekningen er ca. to km lang. Videre oppover mot Smeddalsosen skal E 16 gå delvis i ny trasé og delvis i gammel.

Den nye vegen får standard S 2. Total bredde blir 8,5 meter. Lengden blir 10 825 meter. Tunnelen får T 9,5-profil og blir 4 090 meter lang. Tunnelportalene får en samlet lengde på 53 meter. Entreprisen omfatter ikke sprenging av forskjæringer. Det er satt ut på egen entreprise, som også omfatter bygging av en 100 meter lang bru for E 16 over Smeddalselvi.

To bruer inngår i den nye entreprisen - den 110 meter lange Oddedøla bru og den 24 meter lange Borlaug bru. For øvrig skal det anlegges 2 420 meter sideveger og 810 meter gang/sykkelveger.

320 000 kbm skal sprenges ut i tunnelen og 210 000 kbm i dagen. Masseoverskuddet blir betydelig. 250 000 kbm blir mellomlagret for senere bruk. Lagringsplassen ligger mellom gammel og ny E 16 ved brøytestasjonen nord for Maristova.

Prosjekteringen er utført av ressursavdelingen ved Statens vegvesen Region vest. Hele prosjektet finansieres over statsbudsjettet. Den nye vegen skal være klar i juni 2014.