Ny hud på tankene

Den sannsynlige årsaken til at en Air France Concorde styrtet ved flyplassen Charles de Gaulle utenfor Paris i fjor, var at løse deler fra andre fly ble slengt opp av Concordehjulene og punkterte et par av flyets venstre drivstofftanker. Drivstoffet ble antent fordi det gnistret fra det elektriske anlegget i hjulbrønnen, også dette var skadet av bitene fra rullebanen.

Ved å beskytte flyets tanker med samme teknikk som i Formel 1-biler og i moderne militære fly. Ved å skjerme det elektriske anlegget i hjulbrønnen, håper BA at de kan modifisere sine seks gjenværende fly slik at overlydstrafikken kan gjenopptas til våren.

Hva Air France gjør er ikke kjent, men det ville forbause mange om de ikke kom halsende etter, med tanke på den intense konkurransen om det ytterst lukrative toppsjiktet blant flypassasjerene.

Får ny hud

Skjermingen skjer ved at takene tømmes og renses. Så limer man inn tre millimeter tykke gummimatter tett armert med aramidfiber (kevlar). Dette gjør tankene tilnærmet skuddsikre fra undersiden, uten at vekten øker med mer enn er par hundre kilo.

Den samme mattetypen limes eller skrus inn i hjulbrønnen slik at fremmedlegemer ikke kan ødelegge det elektriske anlegget der.

Modifiseringene, som etter manges mening godt kunne ha vært innført for tjue år siden, vil koste nærmere to hundre millioner kroner. Det er ikke kjent hvor mye billettprisen vil øke, men New York tur/retur vil neppe koste særlig mye mindre enn 100.000 kroner.