MILJØFORKJEMPERNE STRIDES: Bellona-leder Frederic Hauge mener motstanden mot CO2-håndtering i den internasjonale miljøbevegelsen, ikke er så stor som man kan få inntrykk av. (Bilde: Bjørn Sigurdsøn)

- NTP-forslaget kom for tidlig

  • Motor

Da regjeringens klimamelding kom i fjor sommer, var transportetatene Jernbaneverket, Avinor, Statens vegvesen og Kystverket allerede i full sving med å lage forslaget til ny NTP.

– Byråkratene i transportetatene har vært for tidlig ute med å skrive forslaget til Nasjonal Transportplan, sier Bellona-leder Frederic Hauge til Aftenposten.

Derfor må forslaget reverseres, mener han.

Innser problemet

Bellona-kritikken føyer seg til utspillet fra Statens forurensingstilsyn (SFT) i samme avis i går. SFT kritiserte NTP-forslaget for å være klimafiendtlig.

Lars Erik Nybø i Jernbaneverket innrømmer at det må justeringer til.

– Vår faglige oppgave er å si hva som er effektene av ulike typer tiltak. Vi innser at det må jobbes mer med dette. Klimameldingen kom for sent, vedgår han.

Jenker det til

I desember skal etter planen regjeringen legge fram NTP-meldingen, etter at forslaget nå har vært gjennom flere høringsinstanser.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete sier at mange utslippsreduserende tiltak i Klimaforliket ligger innenfor planen, som avgiftspolitikken og rushtidsavgift.

– Men vi ser av forslagene fra etatene at man ikke oppnår så mye utslippsreduksjon som det er lagt opp til. Nå må vi se hvordan vi kan innrette NTP slik at vi får mest mulig, sier hun til Aftenposten.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.