NSB i utakt

STORTINGET HAR BEVILGETstore summer til å oppgradere jernbanenettet. 600 millioner på Bergensbanen, 300 millioner på Kongsvingerbanen samt 1,2 milliarder på Vestfoldbanen til dobbeltspor. Nytt materiell for over en milliard kroner er anskaffet siden 1992. De nye togene gjør minst 160 km/h, gjerne opp i 210 km/h. Alt for at togene skal gå fortere og kunne konkurrere med privatbilen og bli et foretrukket transportmiddel.

Hva er svaret fra nåværende NSB-ledelse?

Det første den gjorde var å legge ned billettsalget og overlate det til Narvesen. Så ble det umulig å reise utenom den dagen som står stemplet på billetten. Deretter reduseres hastighetene for at togene skal holde rutetidene. Neste skritt er å kjøre forbi stasjoner, sågar i byene, for å spare noen minutter.

Det blir mindre og mindre attraktivt å bruke toget. Logikken synes å være klar - NSB skal kjøre tog. Passasjerer skaper bare hindringer.

Ikke rart at NSB rangeres nederst på rangstigen over bedrifters troverdighet.

Med uttalelser fra nåværende ledelse om at jobb nr. én er å skape et merkevareprodukt, er NSBs handlemåte klanderverdig. Passasjerene blir mer og mer oppgitt. Etter at NSB ble dannet som et eget selskap, NSB BA (Begrenset Ansvar) og fristilt, har det bare gått én vei for mange av de reisende: Servicen er blitt dårligere. På enkelte togavganger på intercity-strekningen Lillehammer-Skien, en tur som tar fem timer og ti minutter, er det ikke mulig å få kjøpt verken vått eller tørt. Hastigheten reduseres samtidig som punktligheten forverres. Informasjon om forsinkelser gis nesten ikke.

Reisende som er avhengige av toget, oppfatter NSB som en monopolist som gir blaffen i å ta hensyn til sine passasjerer. NSB-ledelsen har glemt at hensynet til passasjerene, kundene, er viktigst.

Det er godt at regjeringen akter å sette ut ruter på anbud slik at det blir konkurranse om togtrafikken. Tiden er overmoden for at NSB får en avløsning.

Det blir mindre og mindre attraktivt å bruke toget.

Anders J. Steensen, fagredaktør TU