FORURENSER: Skip er en av de store forurensningskildene til utslipp av NOx. (Bilde: MILJØVERNDEPARTEMENTET)
NOX-FORHANDLINGER: Kystflåten står for en stor andel av Norges samlede NOx-utslipp, og bransjen er med i forhandlingene om en miljøavtale som skal erstatte NOx-avgiften. Nå håper bransjen at justerte utslippstall letter byrden når NOx-forpliktelsene skal innfris. (Bilde: Anders J. Steensen)

NOx-utslipp blir billigere

Staten og 14 næringslivsorganisasjoner, med NHO i spissen, har endelig kommet til enighet om en avtale som skal redusere utslippene av NOx.

Avtalen dreier seg om et miljøfond, og vil lette den økonomiske byrden til næringene som betaler NOx-avgift til staten.

Næringene har forpliktet seg til å kutte hele 30 000 tonn innen utgangen av 2010.

En fjerdedel

- Vi er enige om et opplegg hvor de bedriftene som slutter seg til NOx-fondet kan få en lavere avgift enn de får om de velger å betale NOx-avgiften til staten. Dette er en veldig god nyhet. Det er en god dag på alle måter, sier forhandlingsleder Petter Haas Brubakk i NHO.

Hvor høy avgiften til fondet vil bli, skal fondet selv avgjøre, opplyser Brubakk.

- Men for næringene, unntatt offshoresektoren, ligger det an til betydelige besparelser enn om de bare betaler avgiften til staten. Vi snakker omtrent om en fjerdedel av utgiftene, sier Brubakk.

Offshoresektoren vil også få redusert avgift.

Blant de som har inngått avtalen med Miljøverndepartementet er Norges Rederiforbund, Norges Industriforbund og Norges Fiskarlag.

Stor motstand

Forhandlingene mellom departementet og næringene startet etter sterke protester mot avgiften på 15 kroner per tonn NO x, som ble innført for ett år siden, og har gitt godt over 750 millioner kroner i statskassen så langt.

Skipsnæringen er hardest belastet, og har vært blant pådriverne. Kritikken mot CO 2-avgiften har blant annet gått på at avgiften ikke fører til reduserte NO x-utslipp.

– Næringen ønsket i stedet penger til et fond for tiltak, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Hertzberg i Miljøverndepartementet til NTB.

Dyrere NOx-utslipp

NO x, eller nitrogenoksider, er en del av utslippet fra biler og båter. Gassen forsurer jord og vann og skader både dyr, mennesker og planter. I samsvar med internasjonale avtaler skal Norge redusere utslippene kraftig innen 2010.

– Det er veldig positivt at partene er kommet fram til en avtale. Det har vært en lang tautrekning, sier rådgiver Konrad Pütz i Bellona til NTB.

– Det er forhandlet om å opprette et fond i stedet for avgiften til statskassen. Et slikt fond vil påvirke utslippene på to måter. Det blir dyrere å slippe ut NO x, samtidig som pengene som kommer inn, brukes til rensetiltak, sier Pütz til NTB.

Detaljer kommer

Detaljene i avtalen blir kjent onsdag når den presenteres i Bergen av miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV), sammen med NHOs visepresident Lisbeth Berg-Hansen og leder Reidar Nilsen i Norges Fiskarlag.

Det var spådd at partene skulle komme til enighet i god tid før jul, men uenighet utsatte avgjørelsen.

Spørsmålet er nå om NO x-avtalen kommer tidsnok til at Norge rekker å innfri sine internasjonale forpliktelser.

Norge må redusere utslippene av NO x med rundt 20 prosent innen 2010, dersom vi ikke skal bryte forpliktelsene vi har i henhold til Göteborg-protokollen.

Les mer om miljøavtalen mellom Miljøverndepartementet og de 14 næringsorganisasjonene her.