SPARSOM: Wärtilä mener de kan spare over 15 prosent drivstoffutgifter med bedre kontroll med elektromotrene på ankerhåndteringsskip med hybridløsning. Illustrasjon viser et AHTS for Siem Offshore som bygges ved Kleven Verft. (Bilde: Siem Offshore)

NOTIS Kutter drivstoffbruk

  • nettarkiv

SKIPSINDUSTRI: Et ankerhåndteringsfartøy kan redusere bruk av drivstoff med minst 15 prosent med bedre styring av elektromotorene. Det forutsetter at fartøyet har framdrift med både dieselmekanisk og dieselelektrisk propelldrift, det vil si hybridløsning. Wartsila hevder de kan oppnå såpass mye reduksjon i forbruket ved å regulere turtallet på elektromotorene slik at propellen kjøres mer effektivt og optimalt. Systemet består av nyutviklete frekvensomformere (Wärtsilä Power Drives), som kobles til nye elektromotorer. De nye frekvensomformerne kobles opp mot det eksisterende fjernstyringssystemet til propellene, samt skipets system for dynamisk posisjonering, skriver Wärtsilä i en pressemelding. Systemet er først og fremst testet i forhold til Ankerhåndteringsskip. TS