Norske ABS-bremser bedre

Dette er resultatet av et doktorgradsarbeid, utført av Idar Peterson ved NTNU i samarbeid med Daimler Chrysler, Lunds universitet og University of Glasgow.

Peterson disputerte i går for dr.ing.-graden i Trondheim.

Petersen ser på regulatordesign for et ABS-system som er utstyrt med kontinuerlig justerbare elektromekaniske bremseaktuatorer.

Her er ABS-systemets formål å regulere hjulslippen til et ønsket settpunkt som er gitt av et overordnet reguleringssystem; dermed oppnås maksimal bremseeffekt sammen med vibrasjonsfri oppbremsing.

Doktorgradsarbeidet ser også på stabilitets- og robusthetsanalyse av en ulineær ABS-regulator med hensyn til usikkerhet i vei/dekk-friksjon. Eksperimentene ble utført på tørr og våt asfalt, snø og is med vellykte resultater.

Bakgrunnen for arbeidet har vært et prosjektsamarbeid som ble inngått med Daimler Chrysler (Berlin), Lunds universitet og University of Glasgow om å forske på et ABS-system for fremtiden.

Avhandlingen har tittelen «Wheel Slip Control in ABS Brakes using Gain Scheduled Optimal Control with Constraints / Regulering av hjulslipp i ABS bremser med bruk av 'Gain Scheduled' Optimal regulering med begrensninger».

Arbeidet er utført ved Institutt for teknisk kybernetikk, NTNU, med professor Tor A. Johansen som hovedveileder og professor Bjarne A. Foss som medveileder.

Arbeidet er finansiert av SINTEF Reguleringsteknikk.

Idar Petersen, som er fra Mosjøen, er M.Sc.(1989) fra University of London - Imperial College. Han er ansatt som software design manager ved EMGS i Trondheim.