Norsk teknologi mot ideologi

De innledende kampene mot terroristene er i gang - og med 20 år gammel norsk teknologi på laget.

Først skal militære anlegg og kommunikasjonsknutepunkter i Afghanistan uskadeliggjøres. Siden skal etter all sannsynlighet mindre spesialtropper rykke inn for å finne Osama bin Laden og hans kumpaner.

I angrepet bruker amerikanerne B1B, B2 og B-52 bombefly. For å sette det hele i perspektiv: prisen for bombeflyene USA bruker mot det fattige fjellandet er større enn Afghanistans bruttonasjonalprodukt. Ett av våpnene disse flyene slipper, er krysserraketter.

Norske Sysscan har den tvilsomme ære av å ha vært med på utviklingen av disse krysserrakettene. På midten av 80-tallet utviklet selskapeten teknologi hvor det var mulig å lese inn vanlige kart digitalt og gjøre disse om til tredimensjonale modeller som legges inn i krysserrakettens datastyrte navigasjonssystem.

Disse tredimensjonale modellene ble brukt for å legge flyrutene lavest mulig over terrenget mot de målene de skal treffe. Selskapet eides opprinnelig av Kongsberg Våpenfabrikk og tyske Messersmith og utviklet teknologien både for militære og sivile formål. Da Kongsberg Våpenfabrikk gikk konkurs i 1987 ble eierandelene overtatt av IBM.

Kampen mot Osama bin LAden og Taliban-regjeringen i Afghanistan har startet med luftkrig hvor en rekke strategiske steder er angrepet med bomber.

Amerikanere og engelskmenn har satt i verk gjengjeldelsesaksjonen med både krysser-raketter, laserstyrte bomber og mer tradisjonell bombing. Tomahawk-missiler ble avfyrt fra både amerikanske og britiske marinefartøyer, mens bombeflyene tok av fra en flybase på øya Diego Garcia i det Indiske hav, sydvest for India. De topphemmelige flyene B2 flyr fra sin base Tinker Air Force Base, Oklahoma.

Dyre fly

Totalt er det identifisert mer enn 30 forskjellige mål i Afghanistan. Den første natten ble syv militære mål angrepet. De mest avanserte flyene som blir brukt under operasjonene er uten tvil bombeflyene B1B Lancer og B2 Spirit.

B1B Lancer har vært særdeles omdiskutert i USA, siden dette var det dyreste flyet som noen gang er utviklet for det amerikanske luftforsvaret da klarsignalet ble gitt av president Ronald Reagan i 1981. Totalkostnad for prosjekt var på svimlende 21 milliarder dollar for 100 fly.

Flyene bygges av Boeing. Lengde er 44 meter, vingespennet er 42 meter. Viongene er bevegelige og legges bakover under høye hastigheter . Maks vekt er på 216 tonn. De fire motorene er av typen General Electric F-101-GE-102 turbofan som gir et trykk hver på 14.000 kilo. B1B Flyet har en besetning på fire. Det er et langdistanse bombefly som kan fly i overlydshastighet og har oppgitt en toppfart på mer enn 1500 kilometer i timen.

Det kan utstyres med atomvåpen, luft til bakke missiler, krysserraketter og tradisjonelle bomber. Lancer fløy for første gang 18 oktober 1984 og ble satt inn i tjeneste to år senere.

12 milliarder

Også det mer spektakulære B2 Spirit brukes. Dette er et såkalt stealth bombefly som skal være usynlig på radar. Flyet som er som en forstørret vinge med spenn på 52,4 meter. Det er 21 meter lang. Flyet har en besetning på 2. Rekkevidde uten tanking er 9600 kilometer. Hastigheten er som for et passasjerfly. Det første flyet ble 17. desember 1993.

Det amerikanske luftforsvaret har bestilt til sammen 21 fly fra fabrikanten Northrop Grumman Corp. Flyet ble vist frem for første gang 1988. Stealth –bomberen er uten tvil verdens dyreste fly. Hvert fly koster den nette sum av 1,3 milliarder dollar eller nesten 12 milliarder kroner, som tilsvarer opprinnelig kostnad for den norske marines fregattkjøp.

3D kart

Bombene som er brukt under angrepet er GBU – 28, en 2000 kilos laserstyrt bombe spesielt egnet for å angripe bakkemål. Dette våpenet kan gå syv meter ned i bakken før det eksploderer for å ødelegge underjordiske installasjoner.

Amerikanerne bruker også luft til bakke missiler som styres med GPS. GPS har i militær versjon rundt 4 meters nøyaktighet. To av denne typer missiler brukes, JSOW, (Joint StandOff Weapon) som kan fyres av 50 kilometer fra mål og er dermed utenfor rekkevidde av antiluftsskyts.

AGM 84 er såkalt intelligent våpen som også styres ved GPS. Rekkevidden er 100 kilometer. Våpenet er beregnet på å slå ut bakkemål.

Fra B 52 og B1B bombeflyene slippes bombene AGM 86. Dette er en krysserrakett som flyr lavt inn til målet som er programmert inn ved GPS.