STØRSTE DANSKE: Galathea 3 er den største danske forskningsekspedisjonen siden dens forgjenger vendte hjem etter to år på verdenshavene i 1952. Motorproblemer forsinker imidlertid det ombygde forsvarsskipet Vædderen. (Bilde: Preben Thuren Larsen, Søværnets Materielkommando)

Norsk redning for dansk ekspedisjon

Reparasjonen av propellsystemet skal gjennomføres ved Rosenberg verft i Stavanger. Arbeidet i seg selv er ventet å ta et døgn, men skipet må bli i Stavanger i tre uker.

Ikke kritisk feil

- Det er en sprekk som påvirker manøveringen vi har fått beskjed om å reparere, men når vi først har skipet her skal vi også ta generelt vedlikehold på hele fartøyet, sier administrerende direktør Agnar Gravdal ved Rosenberg verft.

Han forteller at de har inspisert sprekken flere ganger de siste månedene.

- Feilen er ikke kritisk verken for skipet eller mannskapets sikkerhet, men det er greit å rette den opp før de drar jorden rundt, sier Gravdal.

Mest hensiktsmessig

Først var det meningen at Vædderen skulle repareres i Sverige. Nå ser imidlertid Dansk Ekspeditionsfond det som mer hensiktsmessig å gjennomføre reperasjonen i Norge.

Dette fordi Stavanger ligger nærmere den allerede planlagte ruten til Færøyene, samtidig som det gir forskerne mulighet til å arbeide videre ombord på skipet mens reparasjonene pågår.

Omfattende forskning

Galathea 3 har en besetning på 50 personer, og et vidt spekter forskningsområder er representert. De fleste prosjektene er naturvitenskapelige, og både hav- og landbaserte.

Blant temaene det skal fokuseres på, er biologiske prosesser, klimaforandringer og jordskjelv. Havenes dyre- og planteliv, bakterier, plankton og algeforekomster vil også bli studert.

Lang reise

Vædderen skulle egentlig dra direkte fra København til Tórshavn på Færøyene i kveld, før den fortsetter om Grønland til Afrika, Australia, New Zealand, Sør- og Nord-Amerika.

Det blir ingen endringer i de 16 planlagte stoppene, selv om et ekstra stopp og noen ukers forsinkelse nå må påregnes ved Rosenberg verft i Stavanger.

Den planlagte ekspedisjonen har en tokt på 39.000 sjømil foran seg, og er ikke ventet tilbake i København før sent i april 2007.