Norsk kompetanse verdsettes





Nordmannen Kydland hadde fått nobelprisen i økonomi, og Snøhetta hadde vunnet en arkitektkonkurranse om gjenoppbyggingen på Ground Zero i New York.

De understreket på hver på sin måte budskapet vi i denne hittil største norske næringslivskonferansen i utlandet ønsket å formidle: Innovasjon har stor innflytelse på økonomisk vekst (viktig element i Kydlands teorier), og norsk kompetanse blir høyt verdsatt på utenlandske markeder (Snøhetta).

Internasjonalisering

For å sikre varig verdiskaping for Norge, må imidlertid innovasjon og kompetanse internasjonaliseres. Internasjonalisering av norsk kompetanse vil innebære større markeder og større avkastning av kunnskapen vi som et av verdens best utdannede og mest utviklede land har akkumulert. Det vil også sikre bedriftenes overlevelse hjemme.

Vi må aktivt dele kompetanse med andre, men slik at vi selv og våre partnere profitterer på det. Det vil føre til at strukturen på vår sysselsetting endrer seg og blir mindre industribasert og mer høyteknologisk og kunnskapsbasert. Utfordringen er å sikre at vi bedrer vår posisjon i forhold til andre land med samme ambisjoner. Vi må som dem levere kunnskap og innovative løsninger til de som har konkurranseevne på billig arbeidskraft og industriproduksjon.

Innovasjon i partnerskap

FNs utviklingsprogram (UNDP) har i flere år på rad karakterisert Norge som verdens mest utviklende land. Det er imidlertid ingen tvil om at Kina og enkelte andre asiatiske land er de markedene i verden som utvikler seg mest og representerer det største potensialet. Norske innovative bedrifter kan derfor her finne ideelle industripartnere for kommersialisering av norsk kompetanse. Det vil også sikre de aktivitetene, inklusive produksjon, hjemme!

Kina er et spesielt og krevende marked som forutsetter grundige forundersøkelser og tett oppfølging for å lykkes. Seriøse og useriøse aktører står tilsynelatende i kø for å etablere samarbeid. Det er avgjørende å vurdere dem kritisk og grundig samt kartlegge deres kompetanse, marked, nettverk og forankring hos myndighetene. Man må også analysere de forretningsmessige rammebetingelsene og regelverkene som stadig utvikles. Innovasjon Norge står her til disposisjon for norsk industri hjemme, i Kina og Asia for øvrig.

Stort potensial

Miljøutfordringene og integrert vannforvaltning stod høyt på dagsordenen på konferansen i Beijing. Etter seminaret har en rekke bedrifter tatt kontakt med Innovasjon Norge for å følge opp kontakter som ble etablert under konferansen og studieturene etterpå. Utfordringen for de norske aktørene er nå å finne de beste partnerne i Kina innenfor forskning, innovasjon og næringsliv for å tilpasse norske løsninger til markedene i Asia. Potensialet er stort for dem som mestrer å etablere gode og solide samarbeidsrelasjoner og finner den rette forretningsmodellen. Det vil ikke bare kunne komme norsk næringsliv til gode, men også det globale miljøet.