FANCY ØKO-BIL: North-1 (Bilde: Truls Tunmo)
GLEDER SEG: Prosjektleder Anne Lena Kirkerud ser frem til Shell Eco-marathon i Frankrike til helgen. (Bilde: Truls Tunmo)
SKAL KJØRE: Klaus Brinch Hansen, som studerer teknologisk innovasjon og entreprenørskap ved Høgskolen i Østfold, skal være sjåfør i det tradisjonsrike billøpet. - Dette blir gøy, sier han. (Bilde: Truls Tunmo)
INGEN RACERBIL: Dette er ingen racerbil, men North-1 som er det norske teamets bil i øko-løpet Shell Eco-marathon. (Bilde: Truls Tunmo)
KLARE TIL START: Studentene fra Høgskolen i Østfold er klare for avreise til Nogaro. Her under en presentasjon av bilen sist fredag på Rudskogen. (Bilde: Truls Tunmo)
INGEN RÅKJØRING: North-1 kan gjøre ca 100 km/t med de rette drevene, men under løpet i Frankrike blir hastigheten langt lavere. (Bilde: Truls Tunmo)

Norsk bil kan gi franskmenn følelser

Med andre ord er det alt annet enn potent motorbrumming og svidd gummi som skal få det til å bruse i blodet på et kresent, franskt motorpublikum.

I Shell Eco-marathon er det nemlig ikke om å gjøre å kjøre fortest, men lengst på minst mulig drivstoff.

I klassen Urban Consept skal North-1 konkurrere i verdens største øko-løp for biler som blir arrangert for 24. gang.

Det er med 200 team fra 18 land – til sammen 3000 deltakere fordelt på klassene Prototype og Urban Consept.

Skolebil

Bak North-1 står 19 studenter fra Høgskolen i Østfold.

Utviklingen av bilen har vært et tverrfaglig samarbeid der fem linjer har utgjort 10 hovedprosjekter på kjøretøyet.

Studentene kommer fra Industriell Design, Innovasjon, IT, Digital Medieproduksjon og Samfunnsfag. I tillegg har de samarbeidet med Universitetet på Ås.



Liten og lett

North-1 er en 3,1 meter lang og 1,3 meter bred bil som har et karosseri av polykarbonat. All bæring ligger i rammekonstruksjonen, som er av aluminium.

Cockpiten har et tak av pleksiglass. Motoren er en dieseldrevet Yanmar L-48 med 4,7 hk. Den er modifisert til å gå på biodiesel.

Med riktig drev har bilen en toppfart på ca 100 km/t. Vekten er ca 145 kilo.

Form og miljø

– Tanken bak North-1 er å vise at det er fullt mulig å ikle sosialt bevisst tankegang en attraktiv form, sier prosjektleder Anne Lena Kirkerud.

Selv om miljøvennlighet er grunnpilaren i prosjektet, blir det også lagt vekt på design i Urban Consept-klassen.

– I utviklingen av designen har vi hentet inspirasjon fra Lotus Elise og Smart Roadster. Vi konstruerte først en 3D-modell som ble basis for produksjonen, sier Kirkerud.

Hun presiserer at North-1 ikke hadde blitt en realitet uten hjelp utenfra.

– Finansielt startet vi med 0 kroner, så vi har vært helt avhengige av samarbeidspartnerne våre som har produsert karosseri og chassis.



Energiutfordring

Informasjonssjef i Norske Shell, Jacob Olsbø, synes det har vært spennende å følge det norske teamet på veien mot Nogaro.

– Det er flott å se hva de har fått til. Vi står overfor en energiutfordring globalt sett, så det er viktig å tenke alternativt. Med den transportveksten vi har i verden i dag, vil behovet for energi øke, samtidig som oljereservene går nedover, sier Olsbø.

Hard kamp

Han tror imidlertid at North-1 vil møte tøff motstand i Shell Eco-marathon.

– Dette er en helt ny bil. For eksempel hadde det sveitsiske teamet brukt 10 år på å utvikle bilen som de vant med i fjor. Omregnet fra hydrogen til bensin, greide denne bilen å kjøre 4000 kilometer på utrolige 1 liter bensin. Mange av de andre teamene som deltar har også brukt flere år på utviklingen av bilene, sier Jacob Olsbø.

TU.no kommer med mer fra Shell Eco-marathon i neste uke.