Norge får to Eurocopter-simulatorer

Skal bygge EC225- og AS350-simulatorer på Gardermoen.

I forrige uke åpnet Flight Safety International et nytt treningssenter for Sikorsky S-92-helikoptre på Sola.

Nå svarer konkurrenten Eurocopter med å lansere planene for to nye simulatorer i Norge i samarbeid med CAE: En for EC225 og en for AS350.

Nyheten ble sluppet på Helitech-utstillingen som pågår i London.

Mulig Sea King-erstatter

Den nye EC225-simulatoren blir lagt til CAEs eksisterende treningssenter på Gardermoen og skal etter planen åpne i 2015.

Dette blir en simulator er av den mest avanserte typen, en såkalt level D «full flight-simulator» av typen CAE 3000, som gir fullstendig realistisk trening av både transportoppdrag i Nordsjøen og søk- og redningsoppdrag (sar).

EC225 Super Puma benyttes i Norge både til å frakte oljearbeidere og som søk- og redningshelikopter offshore.

I tillegg er den militære versjonen av helikopteret, EC725, den ene av to kandidater som fortsatt konkurrerer om å overta etter Sea King som 330-skvadronens nye redningshelikopter.

Les også: Her gjør vi noe vi ikke kan gjøre i Norge

Viktig for innlandshelikoptrene

I tillegg har Eurocopter og Østnes, som representerer helikopterprodusenten i Norge, planer om å snarlig innstallere en ny AS350-simulator på samme sted.

AS350 er den store arbeidshesten blant innlandshelikoptrene. Denne typen utgjør om lag halve den norske helikopterflåten på innlandet.

I lys av den dystre ulykkesstatistikken for innlandshelikoptrene, er muligheten for å trene på arbeidsflyging («aerial work») noe som er etterlyst lenge - senest på Solakonferansen i forrige uke.

Les også: – Ingen bryr seg om det ramler ned et par helikoptre

– 50 prosent sannsynlighet for dødsulykke i år