"Nettbutikker uten strategi"

  • ikt

Leverandøren spesialiserer seg i eksisterende forretningsdata, og det er korrekt at noe grunnmateriale for strategien kan hentes derfra. For leverandørbedrifter er det likevel viktigere å finne ut hvem kunden er og kjenne kundens fremtidige behov. Dette får man i begrenset grad ved å “kikke i bakspeilet”. Det vil sannsynligvis være viktigere å kontakte kunden og kanskje etablere en dialog hvor dette er aktuelt.

Strategien utarbeides gjerne på et til ti års sikt, med fem år som passende horisont. Bakspeilet kan gi informasjon, kanskje fem år tilbake, men det er vanskelig å omsette denne i praktisk strategiarbeid. Snarere bør man ha litt sans for generell historie. For fem år siden var Internett fremdeles en nyhet for mange. I stedet var man i gang med omfattende reengineeringsprosjekter som det har vært vanskelig å konkretisere nytten av. Som ledd i reengineering ble typisk store økonomi- og logistikksystemer innført, med kodenavnet ERP. Bemerk hvordan bedriftenes store omstillinger gjaldt interne rutiner!! Konsulentfirmaene fortalte sine kunder om hvor viktig det var å involvere de beste medarbeiderne i ERP, gjerne fra kundeorienterte stillinger.

14. april 2000 kom tilbakemelding fra Computerworld Danmark. 92 prosent av internasjonale ERP-kunder er utilfredse eller meget utilfredse. Særlig blant europeiske bedrifter er mange svært utilfredse.

Dvs. hvis kunden bruker ERP, er bakspeilet sannsynligvis misvisende.

Men problemet er større enn som så. IBM anbefalte nylig bruk av ERP som basis for kundeorienterte programmer (CRM). Dette vil innebære at nettsystemene bygger på et datasystem som de fleste misliker, og som i utgangspunktet ikke var beregnet på nettsatsing.

Mange norske bedrifter har ikke forretningsstrategier som er verdt navnet. Blant annet bør en slik strategi være målbar. Den bør også være konkret og gjerne kommunisert til alle medarbeidere. Kverneland har en slik strategi, men få andre norske bedrifter har kommunisert noe tilsvarende.

Hvordan en bedrift uten forretningsstrategi kan lage en god nettstrategi, gjenstår å se. Men et viktig utgangspunkt er kunden (evt. borgeren). Hvis kunden blir bedre hjulpet ved en nettløsning enn i dagens opplegg, har man kommet et viktig skritt videre. Men de aller fleste undervurderer kompleksiteten i den nye løsningen: Den krever metodikk, oppdaterthet og kanskje innovasjon. Fremfor alt behøves ressurser, særlig i form av kompetanse.