To farøy var på kollisjonskurs med Oseberg C-plattformen forrige uke. (Bilde: StatoilHydro)

Nestenkollisjon på Oseberg

Natt til tirsdag 19. april oppdaget mannskapet om bord Oseberg C-innretningen at to fartøy var på kollisjonskurs med innretningen. Plattformsjefen, redningshelikopter og beredskapsfartøy ble varslet klokken 02.50.

Alarm

Beredskapsledelsen mønstret og det ble iverksatt evakueringsalarm, skriver Statoil i varslingsbrevet til Petroleumstilsynet (Ptil).

Produksjonen på plattformen ble stanset, og redningshelikopter og beredskapsfartøy var på stedet klokken 03.20.

Skotske fiskebåter

Ifølge informasjonssjef i Statoil, Jannik Lindbæk Jr., var det to skotske fiskebåter som var på kollisjonskurs med plattformen.

– Fiskebåtene var aldri innenfor sikkerhtessonen, som er på 500 meter unna plattformen, skriver Lindbæk i en epost.

Statoil Marin fikk ikke kontakt med båtene fordi de hadde slått ned lyden på VHF-radioen, og derfor valgte selskapet å sende ut helikopter og beredskapsfartøy.

Kunne blitt akutt

Klokken 03.24 lyktes det å komme i kontakt med fartøyene som var ute av kurs, og plattformmannskapet kunne gå tilbake til arbeidet.

– Statoil jobber kontinuerlig med å informere fiskebåter og andre fartøy blant annet gjennom fagblader og ulike messer for at fiskerinæringen forstår hvordan vi håndterer slike hendelser og hvilket potensial fartøy på kollisjonskurs har, skriver Lindbæk.

Føre-var

I de fleste tilfeller får Statoil beskjed når det er fiskebåter i nærheten av installasjonene, men ikke i dette tilfellet.

– Vi måtte derfor ta alle forhåndsregler og iverksette føre-var tiltak, skriver informasjonssjefen.

For to år siden kolliderte brønnstimuleringsfartøyet "BIg Orange" med Ekofisk-plattformen, og førte til at operatør ConocoPhillips måtte stenge ned produksjonen fra plattformen.

Hendelsen er klassifisert som en situasjon som under ubetydelig endrede omstendigheter kunne ha ført til alvorlig og akutt skade.