Jernbanedirektør Elisabeth Enger. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Nekter å informere om uhell

I henhold til hovedavtalen mellom Jernbaneverket og togoperatørene har partene «gjensidig plikt til å utveksle egne uhellsrapporter». Men nå ønsker Jernbaneverket å stryke nettopp dette punktet, skriver Aftenposten.

Dette reagerer NSB sterkt på.

Viktig for sikkerheten

– Her vil man fjerne noe som er viktig i trafikksikkerhetsarbeidet, og så finnes det ikke noen begrunnelse for det. Dette er rapporter som forteller hvorfor noe gikk galt. Det gjelder alle typer uhell, og primært er det uhell som har betydning for sikkerheten på jernbanen, sier konsernadvokat Otto Sivertsen Roheim i NSB.

Han mener konsekvensen av dette kan bli at det vil bli mye vanskeligere å sette inn tiltak for å hindre at uhell skjer igjen, når man ikke får vite hvorfor det gikk galt i utgangspunktet.

Vil ikke "henge" noen

Jernbaneverket oppgir på sin side at de frykter at de ansatte vil slutte å være åpne om alle forhold knyttet til uhell hvis NSB kan lese om det i rapportene.

– Ansatte er redd rapportene kan brukes slik at de blir sittende med et sivilrettslig eller strafferettslig ansvar for hendelser. For oss er verdien av forbedring og læring viktigere enn at noen blir «hengt» når noe går galt, sier sikkerhetssjef Monika Eknes i Jernbaneverket. (©NTB)