I Hesbykrysset møtes E 18, fv 312 og fv 523. Slik vil krysset se ut etter utvidelsen. Mye tyder på at arbeidet vil bli utført av NCC. Ill.: Statens vegvesen

NCC lavest igjen på stor jobb

Konkurransen gjelder den 6,7 km lange strekningen Gulli-Holmene som skal utvides fra to til fire felt. Veidekke har gitt det nest laveste anbudet, som er på 488,5 mill. Nr. tre er et arbeidsfellesskap mellom PEAB og Isachsen Entreprenør fra Drammen, som vil ha 501,7 mill. for jobben.

Ytterligere to anbud kom inn. De ble gikk av Reinertsen (537,4 mill.) og Strøm Gundersen (577,3 mill.).

Anbudet fra NCC ligger litt lavere enn kostnadsoverslaget. 19. mai var det anbudsåpningen for den 7,6 km lange tunnelen forbi Oppdølsstranda på Nordmøre. Da lå også NCC klart under konkurrentene.

Nåværende E 18 mellom Gulli og Holmene ble åpnet tidlig på 90-tallet. Den gangen ble det tatt høyde for en framtidig utvidelse av E 18. Alle overgangsbruene er derfor lange nok til å gi plass for fire-feltsvegen, men to bruer i veglinjen må rives fordi de er for dårlig fundamentert.

Utvidelsen vil skje på vestsiden av dagens veg. Her skal en ny sørgående kjørebane anlegges. Den blir ferdig våren 2013. Deretter blir nåværende E 18 oppgradert for å ta nordgående trafikk.

I oktober 2014 skal jobben være fullført. Da blir det fire felt på hele den 24 km lange strekningen Gulli-Langåker.