NB! Del av sak fra Mona, som hun fletter inn i sin. Vil gjenvinne Holmenkollen

  • nettarkiv

Miljøkravene er også årsaken til det neppe blir noen spektakulær sprenging av Norges turistattraksjon nummer en, slik blant andre skipresident Sverre Seeberg varslet for noen måneder siden. - Det skal bli som en Holloywood-film, sa Seeberg da. Nå går det isteden mot at bakken blir plukket ned bit for bit.

- Riving er mer sannsynlig for å ivareta gjenvinnings- og miljøkravene, sier prosjektleder Steinar Helgesen i Oslo kommune.

Han mener sprenging vil føre til at betongen blir spredd rundt i området. Også hensynet til Skimuseet - som befinner seg under hoppbakken - er tatt med i regnestykket for og mot sprenging.

Både Skiforeningen og Oslo kommune mener det er en smal sak å skille betong fra armering på stedet for deretter å bruke en knusemaskin på betongen.

- Vi ønsker å kjøre bort minst mulig og belaste veinettet med lastebiler så lite som mulig, sier Helgesen.

Hvor betongen skal brukes, er imidlertid ikke bestemt. Fyllmasse, nytt tribuneområdet eller i selve den nye bakken er blant de skisserte alternativene. Helgesen frykter ikke asbest.

- Det er for gammelt. Men vi skal selvsagt undersøke alle slike aspekter, sier han.





Veinettet

Holmenkollveien er allerede sterkt belastet av vanlig trafikk og ikke minst av busstrafikk som kjører skyttel mellom hoppbakken og bysentrum. Likevel er ikke helikoptertransport et alternativ, mener Skiforeningen.

- Helikopter er en miljøversting selv om det har løfteevne, sier Steinar Eidaker i Skiforeningen.

Han er ikke så bekymret for veinettet fordi masseforflytninger skal gjøres på stedet. Et hinder må imidlertd helt sikkert gjøres noe med:

- Broen ved Besserud kan ikke bestå som nå. Der sitter jo busser fast hele tiden. Planen er enten å senke veien eller heve broen tilstrekkelig, sier Eidaker.

Prosjektleder Steinar Helgesen sier arkitektene bak vinnerutkastet har tatt med Holmenkollens tilgjengelighet i planene.

- De har antydet størrelsen på elementene og det er ikke noe problem å tranportere disse på dagens veinett, sier han. A









Prosessen videre

Dette er byggeprosessen trinn for trinn:

I mars 2008 arrangeres det siste skirennet i gamle Holmenkollen. I løpet av våren vil demontering av gammel bakke starte.

Høsten 2008 starter oppbyggingen av ny bakke

Den nye Midstubakken skal stå ferdig i desember 2008 og skal dermed vikariere for Holmenkollen i 2009

Anleggsplan for hele prosjektet og området foreligger, men prosjektledelsen avventer nå tilleggsinnstillingen til budsjettet før detaljene blir endelig bestemt. Det vil inneholde endelig ramme for bakken, tiltk på arenaen, løypetiltak, tiltak for hele området, Besserudbroen og veisystemet.

Selve byggingen av bakken blir mye dyrere enn først anslått. Det opprinnelige anslaget på 580 millioner for nytt skianlegg i Holmenkollen sprekker og budsjettet må økes med tresifret millionbeløp ifølge Steinar Helgesen. Forklaringen er både større byggekostnader, flere krav til anleggene fra idretten, og at den nye hoppbakken ligger an til å bli dyrere enn forutsatt. På toppen av selve idrettsanlegget må Holmenkollbanen rustes opp for minimum 220 millioner i forbindelse med VM.