SYKKELSTAMVEIEN

Nå skal den siste delen av sykkelstamveien inn mot Stavanger bygges

Ny kontrakt for en strekning er lyst ut, og her er det flere opsjoner.

Daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide under åpningen av strekningen fra Jåttå til kommunegrensen mellom Stavanger og Sandnes høsten 2020. Bak sykler Vegvesenets Kjell Inge Davik.
Daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide under åpningen av strekningen fra Jåttå til kommunegrensen mellom Stavanger og Sandnes høsten 2020. Bak sykler Vegvesenets Kjell Inge Davik. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
4. sep. 2023 - 08:59

Vegvesenet lyser ut prosjektet E39 Sykkelstamvegen, Schancheholen-Sørmarka.

Sykkelstamveien, et pilotprosjekt i Norge, går mellom Stavanger og Sandnes og er 13 kilometer lang. Denne konkurransen dreier seg om å bygge den siste strekningen inn mot Stavanger, fra der Sykkelstamveien slutter sør for Auglendshøyden til der den fortsetter fra SIFFEN nordover til Mosvannsparken.

Strekningen er delt i to:

Nå er turen kommet til den siste strekningen inn til Stavanger. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Nå er turen kommet til den siste strekningen inn til Stavanger. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Strekning 1: Sørmarka-Sørmarkveien bru
  • Strekning 2: Sørmarkveien bru-Schancheholen

Strekning 2 er opsjon i kontrakten. Vegvesenet tar sikte på å avklare finansieringen og om opsjonen skal innløses før kontrakten blir inngått i april neste år.

I konkurransen er grunnarbeid for tilfartskontroll på E39 i Åsenkrysset også med som en opsjon.

Og likeledes er det en opsjon på å skifte ut veilyset på E39 Schancheholen-Auglendshøyden.

Om sykkelveiprosjektet:

  • Strekningen Sørmarkveien bru-Sørmarka Strekningen er 1420 meter lang, og har en egen delfrist.
  • Sykkelveien Schancheholen-Sørmarkveien bru er foreløpig en opsjon. Strekningen er 1230 meter lang.
  • Noe av det som skal skje:
  • Bygge sykkelstamvei med asfaltert bredde på fire meter og 0,25 m asfaltert skulder på
    hver side
  • Lange støttemurer av betong og av naturstein
  • Støyskjermer
  • Sprenging langs E39
  • Nytt rekkverk langs E39
  • Montering av belysning for Sykkelstamveien
  • Omlegging og nyanlegg med kabler og trekkerør for kabeletater
  • Omlegging og nyanlegg av kommunale vann- og avløpsledninger med tilhørende
    kummer og utrustning
  • Skilt og oppmerking

Sluttdato for det hele er 8. mai 2026.

Dette blir en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet planlegger å plukke ut fire leverandører å forhandle med.

Målet er at kontrakten skal kunne signeres 5. april neste år.

Det blir tilbudskonferanse vil 13. september med befaring.

Og frist for å melde seg på til konkurransen er 6. oktober.

Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.
Les også

Dette er milliardprosjektene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.