KNALL OG FALL: Havyard Solstrand i Tomrefjord sør for Molde. Verftet gikk konkurs 22. oktober i fjor. Skipene under bygging for Havila gjennomføres med nytt eierselskap. (Bilde: Tore Stensvold)
LYS: STX Europes verft i Norge regner ikke med å få kanselleringer. - Vi har store, seiøse redere med langtids befraktningskontrakter i boks før de kontraherer, og de har finansiering i orden, sier kommunikasjonssjef Torbjørn Andersen i STX Europe. (Bilde: Tore Stensvold)
KNUTE: Det blir fort store problemer for leverandører av alt fra motorer, vinsjer, elektronikk og interiør til tau og trosser når rederiene avbestiller. (Bilde: Tore Stensvold)
MOT STRØMMEN: I mars klarte Odim å få kontrakt på levering av dekksmaskineri og kraner til Asia verdt 35 millioner kroner. (Bilde: Tore Stensvold)

Nå er det norsk skipskrise

  • Industri

Avbestillinger

5. februar: Havila kansellerer 1 subseafartøy ved Havyard Leirvik

10. mars: Leweek Shipping kansellerer to AHTS ved Karmsund Maritime Services

23. mars: Siem Offshore kansellerer to AHTS ved Kleven Maritime

23. mars. PGS avbestiller seismikkskip ved spansk verft

Konkurser

22. oktober 2008: Havyard Solstrand konkurs

20. august 2008: Flekkefjord Slipp konkurs

Fall i kontraheringer

Januar – februar 2008: 250 skip kontrahert på verdensbasis

Januar – februar 2009: 24 skip – derav ett i Norge, en ferje bestilt fra Fiskerstrand Verft

Kanselleringer på verdensbasis hittil: Ca 450, derav 50 med DNV-klasse.



Kilde: DNV/Norsk Industri

I løpet av to marsuker kom shippingkrisen til Norge i form av fire kanselleringer ved norske verft. Norsk Industri og Det Norske Veritas frykter at det kan bli mer.

– Når også offshoremarkedet blir mer berørt med lavere oljepriser og redusert aktivitet, blir norske verft og rederier mer berørt enn vi forutså for bare kort tid siden, sier kommunikasjonsdirektør Per Wiggo Richardsen i DNV til Teknisk Ukeblad.

Bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri ser enda dystrere på situasjonen.

– Foreløpig har vi dessverre bare sett starten på kanselleringer i Norge. Når det kanselleres ved norske verft, går det veldig hardt ut over alle underleverandørene og skipsutstyrsprodusentene, sier Holland til Teknisk Ukeblad.

Statistikkhopp

Siem Offshore kutter i sitt nybyggingsprogram på 10 ankerhåndteringsfartøy ved Kleven Maritime til åtte. To skip under bygging ble kansellert fra Karmsund Maritime Services. Dermed spratt kanselleringsgrafen for norske verft fra en til fem på to uker.

Den første avbestillingen kom i februar. Da kansellerte et rederi kontrakten på et meget avansert subseaskip til 1,2 milliarder kroner fra Havila i Leirvik. Den som kansellerte var imidlertid verftets eier, Havila. I fjor gikk to verft konkurs: Havyard Solstrand og Flekkefjord Slipp og Maskin

Tæring og næring

Om lag 80 prosent av skipene som bygges ved norske verft, skal inn på markedet med oppdrag for den internasjonale olje- og gassvirksomheten til havs. Aktivitetsnivået i så å si hele verden faller. Dermed også etterspørselen etter olje. Da faller også oljeprisene og aktivitetsnivået offshore.

– Det er fortsatt en viss optimisme i offshoremarkedet, men når vi ser at Siem kansellerer og StatoilHydro sier at de må sette tæring etter næring i større grad, da rammes også denne delen av markedet, påpeker Richardsen.

Merkes

Til sammen er 450 skip kansellert på verdensbasis. Av dem var rundt 50 bestilt med DNV-klassifisering.

Mange av skipene som kanselleres internasjonalt er bestilt med norsk utstyr. Dermed rammes ikke bare verftene, men også en hel rekke utstyrsleverandører rundt om i Norge.

– Skip bygget i utlandet har i gjennomsnitt sju til ni prosent av utstyret fra norske bedrifter. Når 500 skip kanselleres på verdensmarkedet, rammer det Norge, påpeker Holland.