Myteknusing og kreative klasser

Sintef-konferansen KNUS 2004 dreier seg i år om kreativitet og økonomisk blomstring med utgangspunkt i byer.

Arrangementet blåses i gang tirsdag kl. 16.30 når professor Richard Florida går "live" på videoskjerm både i Oslo og Trondheim. Det er opprette videolink som muliggjør diskusjon og spørsmål over Atlanteren.

Florida har fått stor oppmerksomhet for sine påstander i boka ¿The Rise of the Creative Class¿. Han hevder at det er klar sammenheng mellom økonomisk utvikling og kreativt arbeid. Den kreative klassen utgjør en tredel av arbeidsstokken - og de tjener bedre, er mer mobile og har andre krav til livskvalitet, deriblant åpenhet, mangfold og personlig uttrykksbehov.

Årets KNUS-konferanse har satt Urban Innovasjon som tittel og går av stabelen i morgen og onsdag med dels parallelle arrangementer i Trondheim og Oslo.

Etter videomøtet med Richard Florida, fortsetter KNUS-arrangementet på Smuget i Oslo med et åpent og gratis møte i samarbeid med Polyteknisk Forening. Tema er: Oslo mot 2011: En storby til begjær?

Det vil bli diskusjon om kulturbasert næringsutvikling og næringsbasert kulturutvikling og hva som skaper innovasjon i urbane miljøer.

På onsdag (10. november) er det heldags konferanse på Smuget i Oslo med fokus på talent, toleranse og city branding. Arrangementet avsluttes på kvelden med utdeling av KNUS-prisen på 50.000 kroner for beste prosjektforslag.

KNUS er en årlig konferanse som arrangeres av SINTEF Teknologi og samfunn. Knus-navnet er ikke tilfeldig. Sintef vil "knuse" myter om nyskaping, kunnskaping og verdiskaping i det norske samfunnet.

Sintef legger sin ære i å arrangere en konferanse utenom det vanlige. KNUS er eksperimentell i formen, men innholdet bygger på forskningsbasert kunnskap og vitenskapelig skikkelighet.