MYE MORO: De fleste som liker sportslige biler, vil trives bak rattet i disse Golfene - fra venstre GTI, GT og R32. (Bilde: Truls Tunmo)
DISKRET: Råskinnet Golf R32 er en bil for kjennere og entusiaster. R32-merket i grillen sier nok. (Bilde: Truls Tunmo)

Mye moro fra VW Golf

Golf GT er lillebroren i den sportslige delen av Golf-familien.

Motoren er på bare 1,4 liter. Men på grunn av både turbo og kompressor, er den 1271 kilo tunge bilen med 170 hk og 240 Nm dreiemoment i stand til å akselerere fra 0-100 km/t på utrolige 7,8 sekunder med automatgirkassen DSG.

Toppfarten oppgir Volkswagen til 220 km/t.

Golf GTI er velkjent, og er for et ikon å regne innenfor sitt segment.

Raskere

Nå har bilen to-liters motor med turbo som yter 200 hk og gir hele 280 Nm fra 1800 omdreininger.

Med den automatiske girkassen DSG, går 0-100 km/t unna på bare 6,9 sekunder, og toppfarten er på 235 km/t. Golf GTI har en egenvekt på 1336 kilo.

VRooom

Råskinnet blant Golfene er den nye R32 - en 3,2 liters V6 motor som egentlig ikke er en ren V6. Den er en kombinasjon av V- og R-sekser med bare 15 graders vinkel på sylinderveggene.

Golf R32 har som standard annengenerasjon 4Motion firehjulstrekk. Dette er en Haldex-kobling som er konstant koblet inn med 10 prosent trekk på bakhjulene.

Elektronikk-begresning

R32 yter 250 hk og gir 320 Nm ved 2500 omdreininger.

Den feier unna 0-100 på 6,2 sekunder med DSG-girkassen, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Egenvekten er hele 1590 kg.