Murvegg midt i veien

Et kraftig fysisk skille måtte til for å stoppe de mange alvorlige ulykkene. - En uheldig kombinasjon av kryss, høydebrekk og kurve skapte mange farlige situasjoner og ulykker. Alt dette på en gang blir galt. Den ville ikke blitt bygget slik i dag. Jeg kan ikke tenke meg at den tilfredsstilte datidens standard heller, sier overingeniør Lars Olav Farstad i Statens Vegvesen i Vestfold, som har vært ansvarlig for å gjennomføre endringene. Han legger til at ulykkesmønsteret tydelig viste at det ikke var råkjøring men misforståelser som lå bak ulykkene.

Nå arbeider han med tilsvarende utbedringer på en strekning noe lenge nord, fra Holmene til Tassebekk i Stokke.

For smalt

Ved Ramsund skal Statens Vegvesen nå utvide en del av E18 fra to til tre felt. Det er kun mulig ved å kutte i kravene til skulderbredde. - Det er en vei på 13 meter som nå utvides til 14,1 meter. Den burde vært 15 meter bred, men det går ikke på grunn av at det bruer i området som er for smale. Utvidelsen går på bekostning av veiskuldrene, siesr Farstad..

Farstad etterlyser også gode standarder for hvordan midtskiller skal bygges. Fra et sikkerhetsmessig syn er stålwire det beste fordi det gir etter om uhellet skulle være ute. Men det krever større bredde mellom kjøreretningene - en bredde som ikke er tilgjengelig.

Fungerende vegdirektør Lars Aksnes sier at det pågår forsøk med betongskiller flere steder. Han peker på at det kan oppstå et problem med fremkommelighet. - Hvis et kjøretøy tar det svært med ro, eller en lastebil får motorstopp, vil det bli vanskelig å passere, sier han.