T2

MTG kan raide RiksTV

ALLE VIL UT: RiksTVs tunge markedsføring har ikke lokket mange nok kunder til å tilfredsstille eierne.
ALLE VIL UT: RiksTVs tunge markedsføring har ikke lokket mange nok kunder til å tilfredsstille eierne. Bilde: RiksTV
Leif Hamnes
6. mai 2009 - 08:42

Først kom NRK ut av skapet, så gikk både TV2 og Telenor ut med varianter av samme budskap i Kampanje :

De tre likestilte eierne har hver for seg gitt en beskjed som ikke kan misforstås:

RiksTV er til salgs.

Les også: Derfor taper RiksTV

De samme aktørene sitter på like store eierposter også i selskapet som drifter og eier nettet, Norges Televisjon (NTV).

Med et eventuelt salg av RiksTV vil de ha kvittet seg med betydelig finansiell risiko, uten å gi slipp på den overordnede forretningsplanen med bakkenettet..

MTG: Vil ha majoritetsandel

Det svenske mediekonglomeratet Modern Times Group (MTG), som blant annet eier Viasat-plattformen, melder seg nå som potensiell kjøper, skriver Dagens Næringsliv.

Men da som hovedeier, ikke med minoritetspost.

– Kanskje 51 prosent av selskapet, 66 eller 100 prosent – gitt at prisen er riktig, sier administrerende direktør i MTG i Norge, Tor Fuglevik, til avisen.

Ønsker seg inn

MTG har fra før meldt seg som interessent til den annonserte "restkapasiteten" i bakkenettet som ifølge et PT-vedtak skal utlyses til en konkurrent av RiksTV.

Spørsmålet om konkurranse i bakkenettet har engasjert store deler av TV-bransjen, og spørsmålet er for lengst klaget inn til behandling i Samferdselsdepartementet.

Med MTG som så langt eneste kjente interessent til denne kapasiteten – og samtidig som eventuell eneeier/majoritetseier i RiksTV – blir nok ikke spørsmålet mindre komplisert.

Et spørsmål om pris

Dagens tre RiksTV-eiere – NRK, TV2 og Telenor – understreker alle som én at de ikke føler de selge noe som helst.

Prissettingen av RiksTV blir dermed etter sigende avgjørende for alle parter. Og noen av momentene som vil bli tatt opp i eventuelle salgsmøter er relativt åpenbare.

På minussiden: RiksTV økte sitt underskudd fra 41 millioner i 2006 til 166 millioner i 2007, og sliter tross tung markedsføring med å nå sin forventede kundemasse. Konkurransen mot kabel/fiber/satellitt ventes å bli enda tøffere når kapasitetskrevende HD blir allemannseie blant TV-titterne.

På plussiden: Mange tunge engangsinvesteringer, også innen organisasjon, er allerede gjort. Teknologien fungerer utmerket – og RiksTV nyter godt av betydelig politisk vilje til å framskaffe konkurransedyktig TV-alternativ via bakkenettet.

Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.