CITADINE - konseptbil. Minst 50 mil på liter'n! Seks studenter ved Industri Design-linja ved Høgskolen i Østfold jobber under navnet seg TECC - TuneEcoCarConcept. Teknologi og design går hånd i hånd. (Bilde: TECC)
CITADINE - konseptbil. Minst 50 mil på liter'n! Seks studenter ved Industri Design-linja ved Høgskolen i Østfold jobber under navnet seg TECC - TuneEcoCarConcept. Teknologi og design går hånd i hånd. Foto: TECC
CITADINE - konseptbil. Minst 50 mil på liter'n! Seks studenter ved Industri Design-linja ved Høgskolen i Østfold jobber under navnet seg TECC - TuneEcoCarConcept. Teknologi og design går hånd i hånd. Foto: TECC

Motortrøbbel hindret seier

– Vi fikk desverre bare fullført ett av de to obligatoriske løpene. Søndag streiket motoren, og den gikk på fullt turtall hele tiden, slik at vi måtte bryte løpet. Ennå vet vi ikke hva som var feil, men det kan ha vært drivstoffblandingen, sier prosjektleder Kåre Lykseth.

Men det norske laget imponerte likevel: – Vi fikk juryens spesial-pris, og imponerte mange med bilen vi har laget. Vi er fornøyde over anledningen vi har fått til å vise fram vidunderet, og for alle positive tilbakemeldinger.



671 km på 1 liter

Det norske laget var ikke de eneste som måtte avbryte kjøringen. Det var et fransk team som til slutt stakk av med seieren i nordmennenenes klasse. Danskene kom lengst av alle og vant hovedprisen.

– De klarte hele 671 kilometer på en liter bensin! Men de satset ikke på design som oss, sier Lykseth, som vil jobbe videre med prosjektet de neste ukene.

– Neste år skal vi vinne! Vi fikk fedback fra store bilfirma i Europa som var superimponert over de tekniske finessene våre. Hadde vi ikke fått motortøbbel hadde vi vunnet flere priser, ifølge juryen, men ettersom vi ikke kom i mål, vil vi ikke fokusere på det. Likevel er vi svært stolte av dette faktum, og ser på hele prosjektet som en seier sier prosjektlederen på vegne av teamet fra Høgskolen i Østfold.



Budsjett på 2,6 millioner

Det er første gang Norge stiller med team i dette prestisjefylte mesterskapet der reglene er enkle: Laget som konstruerer bilen som kjører lengst på en liter bensin, har vunnet.

Det norske laget har et budsjett for prosjektet på 2,6 millioner kroner og 18 unge forskere har vært involvert. Bare bygging av prototypen har kostet 600.000 kroner i materialer.