Monster-Mercedes: SLR

Her er monstrøsitet paret med eleganse.

Daimler-ingeniørene har utstyrt det nye fantomet med fire katalysatorer og vanninjisering, alt for å kare seg ned under grensene i avgassnormen EURO 4.

For kjøring i mørke har bilen fire gassutlandingslamper med dobbelt så høyt lysutbytte i forhold til halogenpærer. Lampene er koblet til en egen mini-datamaskin som avgjør når lyset skal slås på.

I skroget har bilen flere støtopptaks-elementer laget av karbonfiberarmert epoksyplast, dyrt men dobbelt så effektivt som stål. Resten av karosseriet er laget av den samme materialtypen.

Hjulopphenget består av smidde aluminium trekant-tverrstag som på Formel 1-biler. Bremsene drives elektro-hydraulisk og har skiver laget av fiberforsterket keram, lette og svært motstandskraftige mot friksjonsvarme.

Knærne til fører og passasjer er beskyttet av egne kollisjonsputer. Du girer med en knott på rattet, automatkassen er femtrinns og logikkstyrt.

Lysopplegget er bygget av 51 LEDs, Light Emitting Diodes. Varsellys osv. inne i bilen utgjøres av ytterligere 36 LEDs.

Motoren er en nyutviklet kompressormatet V8-affære på 460 kW/626 hk og 760 Nm - noe som gir den et tonn lette bilen et skyv fra null til 100 på 3,8 sekunder, i klasse med et jetdrevet kampfly.

Toppfarten passer godt i Norge, 334 km/h.

Prisen? I klasse med en bedre hytte ved sjøen...