PROBLEMER:¿ Mobilkranbransjen sliter i Norge. Fremkommeligheten er det så som så med. Det er både veldig dyrt og vanskelig å frakte disse doningene på grunn av veinettet vårt, sier Thor Nordahl i Knutsen Maskin. (Bilde: Truls Tunmo)
PÅ TUR: Denne mobilkranen skal fra Jessheim til Bergen. Men først må den til Danmark med båt - og så til Bergen med båt. (Bilde: Truls Tunmo)
TUNG OG STOR: Over det 300 kilo tunge hjulet er det et akseltrykk på 12 tonn. (Bilde: Truls Tunmo)
OPPGITT: ¿Det er vanskelig å drive i mobilkranbransjen i Norge, sier Thor Nordahl i Knutsen Maskin. (Bilde: Truls Tunmo)
KOLOSS: En 60 tonns mobilkran dundrer fremover i 80 km/t. (Bilde: Knutsen Maskin)

Mobilkranbransjens mareritt: Må frakte kran via Danmark til Bergen!

  • nettarkiv

Hver uke må mobilkraner fraktes lange og dyre omveier fordi det norske veinettet ikke er konstruert for å ha slik trafikk. Problemet er blitt en verkebyll for mobilkranbransjen generelt, og for kranutleierfirmaer spesielt. Det er de som må betale de høye merkostnadene i forbindelse med lange transportomveier. Advokat Per A. Flod representerer Kranutleiernes Landsforening. Han klør seg i hodet over de særnorske problemene.

-Vi opplever stadig hvor omstendelig det er å frakte en mobilkran fra A til B i Norge. Dette er blitt et kjempeproblem fordi vi har veier med mye strengere restriksjoner og regler enn noe annet sted i Europa, sier Flod.





Hårreisende

Han retter skarp kritikk til Vegdirektoratet som han mener gjør en slett jobb for å hjelpe bransjen best mulig i forhold til de norske veiforskriftene.

-Vegdirektoratet må pålegges å regne over de strekningene som kan by på problemer for frakt av mobilkraner. Men de skylder på at de ikke har råd til disse utregningene. Dette er hårreisende av Vegdirektoratet, sier Flod.





Prøveordning

Ifølge Thor Nordahl i mobilkranimportøren Knutsen Maskin AS, innførte Vegdirektoratet for fem år siden en prøveordning med å kunne benytte kjøretøy med 12 tonns akslinger.

-Problemet er at det finnes broer og veistrekninger som fremdeles ikke har blitt vurdert i forhold denne belastningen. De verken tåler, eller er gjennomarbeidet for å se om de tåler 12 tonns akseltrykk, sier Nordahl.





60 timer

Frakten av den gedigne mobilkranen kunne ha tatt ca 10-12 timer fra Jessheim til Bergen – iberegnet flytid tilbake til Gardermoen for sjåføren. I stedet tar selve frakten 60 timer via Danmark.

-En mulighet hadde vært å kjøre den til Bergen på dagens såkalte BK10-veinett dersom vi hadde demontert hele bommen på 20 tonn. Men totalt sett hadde denne jobben blitt mye dyrere. Utrolig nok blir den beste løsningen å ta omveien om Danmark. Slik er det hver uke i denne bransjen. Mobilkranene må kjøres lange omveier for å komme dit de skal, sier Nordahl.









-Forstår at det er et problem (undersak)





Assisterende vegdirektør, Kjell Bjørvig, har forståelse for at mobilkranbransjen har store problemer i Norge.

-Ja, dette er helt åpenbart et problem. De fleste land i Europa har imidlertid bare 40 tonns totalvekt på slike kjøretøy, og de er også kortere enn de som kan kjøres i Norge. Men i disse landene går mye av denne frakten på tog, sier Bjørvig.

Han medgir samtidig at forholdene er mye enklere i Sverige og Finland for frakt av mobilkraner.

-Begge disse landene har både bedre veier og et veinett som tåler mer enn i Norge. Men vi kan ikke bruke mer penger enn det vi får til disposisjon på å lage og utbedre veiene, sier Bjørvig.

–Dere får kritikk av advokat Per A. Flod i Kranutleiernes Landsforening for dere ikke beregner hvilken strekninger mobilkranene kan kjøres på, og at årsaken er dårlig økonomi. Kommentar?

–Dette kjenner jeg ikke til. Da må dere spørre broseksjonen i Vegdirektoratet, sier Bjørvig.

Teknisk Ukeblad har gjentatte ganger forsøkt å få uttalelser fra seksjonen uten å lykkes.