NYE TIDER: Fra i år får nettkunder kompensasjon om strømmen er borte mer enn 12 timer. Men nettselskapene forholder seg ulikt til ekstremværtrusselen. Bildet er tatt etter en isstorm i Oklahoma.

Millioninvestering mot klimatrussel

  • Kraft

Krav på kompensasjon

Fra 1. januar i år har alle forbrukere krav på en kompensasjon for alle avbrudd i strømforsyningen som varer i mer enn 12 timer. Om avbruddet varer i inntil 24 timer, vil kompensasjonen være på 600 kroner. Varer avbruddet inntil to døgn, er kompensasjonen på 1400 kroner. For varighet utover dette skal kundene ha en kompensasjon på 1300 kroner for hver påbegynte 24-timers periode.

Målet til Nord-Trøndelag Energi er å takle ekstremvær bedre og unngå strømstans som utløser kompensasjonskrav fra kundene. Nye kompensasjonskrav ved strømavbrudd over 12 timer og varsel om mer ekstremvær kan gi nye betingelser for nettselskapene. Det tar Nord-Trøndelag energiverk (NTE) konsekvensen av.





Skjerper rutiner

– Vi skjerper rutinene våre i forhold til beredskap. Vi bruker vel 100 millioner i året til vedlikehold, men vi ser at behovet framover er økende og kommer til å bruke 10-20 millioner kroner mer i året, sier nettdirektør Jan Fosnes i NTE.

Kompensasjonsordningen for avbrudd i strømforsyningen trådte i kraft 1. januar.





Lytter til advarsler

Dersom forskriften hadde kommet i fjor, ville NTE hatt en utbetaling på rundt 50 000 til nettkunder som hadde opplevd strømbrudd over 12 timer eller mer.

Samtidig har Fosnes fått med seg at FNs klimapanel varsler at Nord-Europa vil være spesielt utsatt for uvær utover dette århundret.

– Vi har svært få avbrudd over 12 timer, men vi vil alltid ha fokus på minst mulig avbrudd. Dessuten er vi ydmyke i forhold til klimaekspertene og varslene om mer dårlig vær. Vi må høre på dem som kan det, sier Fosnes.





Skeptisk til klimaendringer

Trønder Energi deler ikke samme respekten for klimaadvarslene. De mener de tar vare på nettkvaliteten med dagens investeringsnivå.

– Det er sjelden vi opplever vær som i Steigen, og vi har bygd nettet slik at det skal tåle det været vi har hatt hittil. Dessuten er jeg skeptisk til at vi får store forandringer i været. Vi kan ikke kaste bort penger heller, sier nettdirektør Rolf Mikkelsen.





Endret forskrifter

Frykten for mer ekstremvær gjorde imidlertid at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap reviderte Forskrift om elektrisk forsyningsanlegg før jul i 2005, ifølge Aftenposten.

Heller ikke Nord Troms Kraftlag AS kommer til å bruke mer på vedlikehold enn de allerede gjør. Men kompensasjonsordningen vil trolig føre til at nettkundene får hurtigere hjelp ved strømstans.

– Vi kommer til å sørge for at vi har rutinene i orden og tilstrekkelig med folk i beredskap som kan gjøre feilsøk. Folk vil nok oppleve hurtigere service, sier nettdirektør Lars Luneborg.





Agder Energi investerer

Nord-Trøndelag Energi er ikke alene blant nettselskapene som satser på mer vedlikehold. Agder Energi, som opplevde at 30 000 husstander var uten strøm under tungt snøfall i januar 2006, har allerede tatt grep.

– Vi har de senere årene investert mye i nettet. Risiko og sårbarhetsanalyse ligger til grunn for våre investeringer, og nye kompensasjonskrav og ekstremvær er med i denne betraktningen, sier nettdirektør Erik Boysen.

Agder Energi skal i løpet av en fireårsperiode investere 1 milliard kroner på å knytte nye kunder til nettet, nyanlegg og fornyelse av eksisterende nett.