Et Dash 8-fly fra SAS måtte nødlande i Danmark etter feil med landingshjulene på høyre side 9. september. Få dager senere skjedde akkurat det samme i Litauen. (Bilde: Marcin Jagodzinski)

Millionerstatning etter Dash-kræsj

  • Motor

SAS-konsernet legger all skyld for havariene på den canadiske flyprodusenten Bombardier, og krever nå kompensasjon for at de måtte holde flyene på bakken i tre uker.

- Ansvarssvikt

- Bombardier sviktet i deres ansvar i denne saken. Beløpet skal dekke produksjonsutgifter og direkte og indirekte omkostninger vi har hatt, sa konsernsjef Mats Jansson på en pressekonferanse onsdag, ifølge Ingeniøren.

Kravet, som er i svenske kroner, skal de legge frem for Bombardier neste gang de møtes.

27 fly rustet

Saken har snart hold på i en måned. 9. september kollapset høyre landingshjul på et Dash-8 Q400-fly under landing på Aalborg Lufthavn. Tre dager senere skjedde det samme i Vilnius, og det var da SAS bestemte seg for å innstille alle flyvninger med flytypen før feilen var funnet.

En inspeksjon påviste korrosjon på en vital del i understellet på samtlige av SAS' 27 Dash-fly. Denne delen var ikke omfattet av en obligatorisk inspeksjon slik den var beskrevet i Bombardiers manualer.

Flyr igjen torsdag

Å ha de 27 flyene på bakken i tre uker har kostet SAS mellom åtte og 12 millioner kroner daglig.

Elleve av konsernets Q400-fly er nå kontrollert, fikset, og skal settes i trafikk igjen torsdag. Fem av disse er i Danmark, tre i Sverige og tre i Norge. Widerøes fjerde fly blir operativt kommende søndag.

Testflygingene med de resterende flyene forsetter, og de kommer kontinuerlig til å bli satt i trafikk igjen.

Svekket tillit

Hendelsene har ikke akkurat styrket SAS' tillit til Bombardier.

- Når designet på en så kritisk del ikke lever opp til de målene Bombardier har satt, så er det klart at tilliten svekkes. Vi spør oss selv om det kan være andre kritiske komponenter som heller ikke holder mål, sier teknisk sjef i SAS, Geir Steiro, ifølge Ingeniøren.

Om Bombardier har erkjent sitt ansvar i saken, kom det ingen svar på i SAS' pressekonferanse.