MetrOslo - byens puls

MetrOslo skal bli byens puls, men det blir ikke gratis: Regningen blir på over sju milliarder kroner.

I dag har T-banen 70 millioner reisende årlig, 35 prosent mer enn i 1992. T-banen transporterer 20 ganger flere enn Gardermobanen og er viktig for miljøet i byen, forteller Steinar Skjerdingstad. Han er leder for strategi og utvikling av MetrOslo.

Større enn NSB

T-banen i Oslo har tre ganger så mange reisende i året som togene til NSB. NSB er statlig eid og får pengene sine direkte fra statskassen. T-banen i Oslo har stort sett måttet klare seg på bidrag fra Oslo kommune.

– Nå håper vi at blant annet statens satsing på T-baneringen skal være med på å løfte hele T-banen – både når det gjelder vedlikeholdsbehovet og status som transportmiddel. Målet er 100 millioner reisende per år i 2010. Bare T-baneringen alene vil stå for 10 millioner nye reisende i året, forteller Skjerdingstad.

Trikken består

Til tross for den økt satsingen med utbygging av T-baneringen, opprustning av stasjonene, ny driftssentral, nytt sanntidsinformasjonssystem og innkjøp av nye vogner, eksisterer ingen planer om å legge ned trikken i Oslo.

– Trikken har sin funksjon, og den er en annen enn T-banens. Mange følelser knytter seg til trikkedrift. Det husker vi blant annet fra opphetede trikkedebatter i Trondheim, minner direktør for banedivisjonen, Per Magne Mathisen, om.

Den nye T-baneringen skal stå ferdig i september 2006, når sporet mellom Ullevål og Carl Berners plass er lagt.

Den neste oppgaven er å få rustet opp banenettet til dagens standard og kvalitet. Sporveiene planlegger også å bygge Homansbyen stasjon, tegnet av Sverre Fehn. Datoen for byggestart er imidlertid usikker, finansieringen avhenger av Oslopakke 2. I tillegg ønsker Sporveiene å ruste opp Majorstua stasjon og utvikle trafikale knutepunkt.

Ny merkevare

MetrOslo skal være en merkevare for framtidas T-bane. Navneskiftet gjøres for å vise at det nå skal satses på T-banen i Oslo. Stikkord er design, profil og kommunikasjon med de reisende.

– Vi vet vi må gjøre mer enn bare få T-banen til å gå. Vi ønsker å gi de reisende mer enn grå betong. Vi ønsker å bruke banenettet til kulturscener, vi ønsker å ta i bruk det offentlige rom. I 2008 skal T-banen være førstevalget når du skal bevege deg i Oslo by. Målgruppen er nybegynneren, bilisten og de unge voksne. For å få til dette, vil vi bruke farger, gi frihet i tid og rom, bruke design. Vi vil vise feminin omtanke og imøtekommenhet og maskulin styrke. Kanskje vil de røde vognene være en saga blott om noen år, sier Skjerdingstad.

315 nye vogner

42 vogner er finansiert gjennom Oslopakke 2 for å gi T-banen økt kapasitet når ringen står ferdig. 200 av dagens vogner er modne for utskifting. Målet er å få 315 topp moderne vogner til å rulle under jorda innen 2015. 75 øre av hver billett de kollektivreisende kjøper, går til finansiering av nye vogner.

I løpet av høsten vil Sporveiene be om anbud for de første 42 nye vognene.

– Vi ønsker å bruke utprøvde løsninger, og vi vil kreve å få bygd en prototyp før produksjon av hele serien som skal prøves ut på vårt banesystem, understreker Mathisen.

For å gjennomføre opprustningen av eksisterende bane, vil Sporveiene om nødvendig stoppe all transport og legge den over på buss mens de utfører forbedringene.

Dyrt blir det

Ikke mindre enn seks milliarder kroner er nødvendig i investeringer i perioden 2001-2008. Dette inkluderer utbygging av ringbanen, opprusting av eksisterende banenett samt innkjøp av 100 vogner for økt kapasitet. I tillegg kommer kostnader til utskifting av dagens 200 vogner, som alene beløper seg til tre milliarder kroner. Noe av dette er allerede finansiert via Oslopakke 2 og bidrag fra bompengeringen i Oslo. Videre planlegger Sporveiene å selge sin 80 mål store eiendom på Majorstua, som ansees som en riktig godbit for eiendomsinteresserte.

Både Skjerdingstad og Mathisen mener de har et godt produkt å selge:

–Vi har tro på prosjektet, og har goodwill blant Oslos politikere både lokalt og sentralt. Men for å få gjennomført planene, er det helt nødvendig at staten bidrar, understreker Mathisen.

Tverrpolitisk enighet

Dette ønsket kan Mathisen få oppfylt dersom politikerne holder løftene de ga før Stortingsvalget: Det er tverrpolitisk enighet om at staten må ta sin del av det økonomiske ansvaret både for T-banen og Oslo Sporveier. Høyre , Arbeiderpartiet, SV Krf og Venstre sa dette før valget. SV lover mest med å foreslå sju milliarder på ti år for å modernisere T-banen. Venstre vil at staten betaler hver tredje krone til nye T-banevogner, mens Høyre lover 1,2 milliarder til kollektivformål og økt ansvar for investeringer i T-banen. Ap og Krf mener begge at staten må gå inn på et spleiselag med kommunen om kollektivtransporten i hovedstaden.

Dermed er det klart flertall i Stortinget for å ruste opp T-banen, og MetrOslos visjon kan bli oppfylt!