Inntil videre må bussene dele kjørebanen med andre kjøretøyer etter at de har forlatt Nydalen holdeplass. Når ombyggingen er ferdig, kan de fortsette rett fram der fortauet går i dag. (Bilde: Anders Haakonsen)

Mesta leder jevn kamp om oppdrag på Ring 3

Ytterligere to entreprenører ga anbud: Veidekke (37,331 mill.) og Oslo Vei (41,965 mill.). Byggeleder Christian Lima i Region Øst er fornøyd med prisene.

Når jobben er fullført neste år, er kollektivfeltet langs østgående kjørebane på Ring 3 forlenget med 400 meter. På samme strekning er fortauet erstattet av en gang/sykkelvei som ligger litt vekk fra Ring 3. Dessuten har Nydalen holdeplass på Gjøvikbanen fått ny plattform som ligger litt nærmere Oslo S enn den som brukes i dag.

De forskjellige arbeidsoperasjonene må gjennomføres i en bestemt rekkefølge. En del av gang/sykkelvegen skal gå der plattformen ligger nå. Den nye plattformen må derfor være klar til bruk før gang/sykkelvegen kan fullføres. Kollektivfeltet skal gå der det er fortau nå. Dermed kan ikke feltet påbegynnes før gang/sykkelvegen har erstattet fortauet.

Jernbaneverket dertar i finansieringen av prosjektet. Plattformen flyttes ikke bare for å gi plass til gang/sykkelvegen. Det er stort behov for fornyelse på Nydalen holdeplass, både plattform og leskur er i særdeles miserabel forfatning. Dessuten går den nåværende plattformen i en krapp kurve. Den nye skal gå i nesten rett linje.

Vegvesenet som er byggherre for prosjektet, tar sikte på anleggstart i juni. Innen 5. august må entreprenøren ha sprengt plass til den nye plattformen. Da blir det noen togfrie dager som gir mulighet for å montere plattformelementene uten å forstyrre togtrafikken.